Blog
Zoek je inspiratie op het gebied van organisatie- en gedragverandering en marketing? Dat vind je in het Gouden Blog van de Gouden Ananas.

Template marketingplan
Ga je een marketingplan schrijven? Maar zoek je een template marketingplan om je op weg te helpen? Dan heb ik goed nieuws voor je, de

Groeiambities realiseren doe je zo
Groeiambities gaan bij directeuren vaak hand in hand met een flinke dosis uitdagingen. Want hoe gaan we dat met elkaar voor elkaar krijgen? Waar de
10 tips om eigenaarschap te vergroten
Zoek je als directeur of teamlead naar manieren om het eigenaarschap bij je mensen te vergroten? Mooi, want hier vind je niet 1, maar 10

3 zaken die helpen bij innoveren en veranderen
3 zaken om rekening mee te houden als je wil innoveren en veranderen binnen je organisatie Moderne organisaties streven voortdurend naar groei, vernieuwing en succes.

Hoe AI je leven als directeur makkelijker kan maken
AI, artificial intelligence of in normaal Nederlands; kunstmatige intelligentie. De één is fan, de ander vindt het niets en anderen denken er nog niet zo

30 Chat GPT prompts voor strategische marketeers
“Als Chat GPT kan ik je werk veel makkelijker maken. Ik ben getraind op het gebied van taal, en kan je helpen bij het bedenken

Stappenplan: bedrijfsidentiteit maken
Een bedrijfsidentiteit vormt het hart van een organisatie. Het biedt houvast voor en geeft houvast aan medewerkers. Waarom doen ze wat ze doen? Wat is

Hoe werkt het PDCA model?
Het PDCA model gebruik je om continue verbetering en vernieuwing binnen een organisatie te realiseren. De vier letters zijn een acroniem, namelijk voor Plan, Do,

Communicatiestrategie: de sleutel tot effectieve communicatie
Hoe informeer en betrek je medewerkers, doelgroepen en/of belanghebbenden? Hoe zet je ze aan tot actie of juist niet Communicatie is essentieel voor het succes

25 communicatiedoelstelling voorbeelden
Een communicatiedoelstelling of meerdere zijn essentieel voor elke organisatie, project of campagne. Want daarin definieer wat je bij doelgroepen wil bereiken en hoe je dit

SWOT analyse; 5 belangrijke vragen en antwoorden
De voordelen van een SWOT analyse op een rij: Jullie bouwen op de sterke punten en minimaliseren de zwakke punten van de organisatie. Jullie zien

Strategische doelen; 10 veelgestelde vragen
1. Wat zijn strategische doelen? Met strategische doelen omschrijft een organisatie wat ze op lange termijn wil bereiken. Hiermee bepaal je als leiderschapsteam waar de

5 modellen voor een interne analyse van jullie bedrijf
Stel je voor: je hebt een organisatie die als een geoliede machine loopt. Iedereen werkt hard en alles lijkt goed te gaan. Maar toch ben

Dit wil je weten over een bedrijfsstrategie .
Wat is het? Hoe maak je het? En wat zijn goede voorbeelden? Je leest het in dit artikel van de Gouden Ananas strategisch adviseur op
Missie en visie: de identiteit van een organisatie
Vragen het leiderschapsteam van je organisatie en jij jullie weleens af of het tijd is voor een (nieuwe) missie en visie? Maar volgen vragen als
Organisatiedoelstellingen dit wil je er over weten
Na het formuleren van de kernwaarden, missie en visie is het tijd voor organisatiedoelstellingen. Dat zijn de specifieke doelstellingen die een bedrijf, instelling of organisatie

Marketing trends 2023 (infographic)
Zoals elk jaar zijn er aardig wat marketing trends, maar welke zijn nu het belangrijkste? Wij categoriseren ze als belangrijk, omdat ze hét verschil gaan

Wat is een push en pull strategie?
En wat heb je eraan bij marketing? Een push en pull strategie staat voor het al dan niet duwen of trekken van een klant door

Gedragsverandering uitgelegd
Wat is gedragsverandering eigenlijk? Praktisch toegepaste sociale wetenschap en gedragspsychologie om gedrag van doelgroep(en) (sneller) te laten veranderen op basis van elementair menselijk gedrag. Uiteraard

Hot, hot, hot; de nudge.
https://youtu.be/-o9dztl3ZU8 Maar wat is een nudge en wat is nudging? Het is een gedragsveranderings-techniek in de openbare ruimte, die de doelgroep helpt om zonder inspanning

Wat is een marketing-strategie?
Een marketingstrategie is een (kort en bondig) richtinggevende aanpak over hoe je de organisatiedoelstellingen gaat behalen met de inzet van marketing. Als organisatie begin je

Weerstand bij nieuw gedrag.
Je bent bezig om bepaald gedrag te veranderen, omdat de je bepaald doelgedrag wilt realiseren. Helaas kom je niet verder dan veel weerstand. Waar ligt

Wat is systeem 1 en systeem 2 denken?
Denk eens terug aan de laatste keer dat je naar huis reed en thuis kwam en je niet veel herinnerde van de situatie op de

Alles, okay veel, over communicatiedoelstellingen.
Een must voor elke interne/externe communicatiecampagne en vaak ook voor gedragsverandering. Of het de afzender nu gaat om doelgedrag veranderen, informeren, de ontvanger van gedachte
Wat is design thinking?
Wil je met design thinking een idee uitwerken of een project een creatieve en versnellende draai geven? Lees hier wat het is. Hulp nodig? We helpen je graag