Vragen het leiderschapsteam van je organisatie en jij jullie weleens af of het tijd is voor een (nieuwe) missie en visie? Maar volgen vragen als wat is een missie eigenlijk? En wat is een visie? Die eerste vraag snel op?
Laten we bij het begin beginnen; het antwoord op jullie eerste vraag is “ja”. Want een scherpe missie en visie vormen een gouden leidraad in de weg naar succes. Op de andere twee vragen vind je het antwoord in dit artikel. Daarnaast vind je missie voorbeelden en visie voorbeelden, fijn te gebruiken ter inspiratie.
Als de Gouden Ananas haar klanten helpt bij organisatieverandering en de realisatie van ambities, beginnen we altijd bij het evalueren en/of (her)formuleren van duidelijke kernwaarden en een missie en visie. Zodat we die vervolgens kunnen vertalen naar heldere organisatiedoelstellingen en een organisatiestrategie. Veel leesplezier.

Wat zijn een missie en visie?
Laten we bij het begin beginnen; kernwaarden en een missie en visie zijn onderdeel van de organisatie- of bedrijfsidentiteit.
Het vertelt de wereld binnen én buiten de organisatie wat het bestaansrecht is en wat de plannen voor de toekomst zijn. Zowel commerciële, als non-profit organisaties profiteren van een sterk en inspirerend geformuleerde bedrijfsidentiteit. Het geeft namelijk duidelijke richting aan zowel medewerkers, leveranciers en stakeholders.

Wat is een missie dan?
Een missie omschrijft vanuit het hier en nu het bestaansrecht én de identiteit van de organisatie. Hiermee geeft een organisatie aan wie ze zijn, wat ze doen en wat ze willen bereiken.
Een gouden tip voor het schrijven van een missie? Zorg dat deze tijdloos is en zo tijdloos mogelijk blijft en tegelijkertijd in het hier en nu is toe te passen… Verder op in dit artikel lees je hoe je een missie schrijft.
En wat is een visie van een bedrijf of organisatie?
Een visie bestaat uit een korte, inspirerende omschrijving van de (echt) lange termijn doelen van de organisatie.
Wat zijn belangrijke aspecten van een visie? Een gezonde dosis ambitie, een duidelijke filosofie en het laat zien hoe de organisatie het verschil maakt in de wereld (maatschappelijke relevantie)!
Zie het als een routeomschrijving op een kaart of een roadmap waar het (informele en formele) leiderschap haar keuzes aan toetst. Zodat deze over het algemeen in lijn liggen met de doelen en filosofie van de organisatie. Dat is handig, want het beperkt het gevoel dat micromanagen noodzakelijk is. En kunnen de professionals binnen de organisatie doen waar ze goed in zijn.
Een goede visie inspireert teams en zorgt voor de juiste focus en het maken van betere keuzes op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Zeg maar gedag tegen een zwalk beleid!
Ook niet onbelangrijk het helpt bij het aantrekken van talent en bij het verbinden met klanten in niche markten.


Opvallend; niet elke organisatie heeft een missie én visie
Waar veel organisaties wel een mission statement formuleren, ontbreekt de vision statement bij sommige organisaties
Best een interessant inzicht, want hiermee geven ze eigenlijk aan geen filosofie, dromen, aspiraties te hebben gedefinieerd voor de toekomst van de maatschappij en hun rol daar binnen.
Eerlijk is eerlijk, dat is naast interessant ook best zorgwekkend. Want hoe weten de medewerkers dan waar ze aan bijdragen?
Ons advies bij het definiëren van de identiteit van je bedrijf of organisatie? Zorg voor een verhaal dat af is inclusief missie, visie en kernwaarden. Zodat je die vertaalt naar doelstellingen en een strategie.
Hoe schrijf je een missie en visie?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Begin bij intern onderzoek, maak een marktanalyse, doe onderzoek onder klanten en stakeholders. Voer gesprekken en neem kwalitatieve interviews af. Maak op basis daarvan aannames die je kwantitatief toetst.
Zorg dat de kernwaarden duidelijk formuleert. Een goede copywriter kan hierbij helpen om er een samenhangend, kort en inspirerend verhaal van maakt.
Aangezien een nieuwe identiteit ook gaat over gedragsverandering binnen jullie organisatie, vraag ik je om de volgende tip ten harte te nemen:
Vraag collega’s alsjeblieft tijdig om input. Zo voorkom je weerstand tegen het gedrag dat nodig is om de missie en visie te realiseren.
Geen idee hoe je dit van kop tot staart tot een goed einde brengt? Laat een Gouden Workshop Missie en Visie verzorgen door de Gouden Ananas. Neem contact op voor meer informatie.
Hoe schrijf je een missie?
Dat kan zoals wel met meer zaken op meerdere manieren. Een paar voorbeelden: Zo schrijf je een missie:- Bekijk het filmpje van de Golden Circles.
- Beantwoord de volgende vragen: Waarom: wat zijn de kernwaarden, die uitleggen waar jullie voor doen wat jullie doen. Voor wie? Jullie doelgroepen voor wie jullie doen wat jullie doen en/of aan wie jullie verkopen. Wat? Wat bieden jullie (oplossingen)?
Je kunt ook op deze manier een missie schrijven:
- Vertel in het kort wat het aanbod is (producten/diensten).
Gaat het om een organisatie zonder commerciële doeleinden? Dan kan dit nog steeds: zie ook de missie van het Rode Kruis als voorbeeld:
“Het voorkomen en verzachten van menselijk lijden waar dan ook, het beschermen van levens en gezondheid en het waarborgen van respect voor de mens.“ - Verkoop alsjeblieft geen gebakken lucht, dus neem jullie kernwaarden als uitgangspunt en zorg dat jullie gedrag en aanbod (diensten en/of producten) daar invulling (bewijsvoering) aan geven.
- Herschrijf het in een paar korte, krachtige zinnen. Hoe schrijf je of je een scherpe, goede missie? Maak het duidelijk, eenduidig en verwijder alle, en ja ik bedoel alle, wollige, overbodige en nietszeggende woorden.
- Lees de missie hard op voor. Klinkt het nog nergens naar? Herhaal dan stap 3.
Missie voorbeelden producten
- Tesla: “To accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible”.
- Starbucks: “To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighborhood at a time.“
- Toyota: “Producing happiness for all.”
- 3M: “At 3M, we use science to improve lives and help solve the world’s toughest challenges.”
Missie voorbeelden mediabedrijven
- BBC: “to act in the public interest, serving all audiences through the provision of impartial, high-quality and distinctive output and services which inform, educate and entertain”.
- The Walt Disney Company: “to entertain, inform and inspire people around the globe through the power of unparalleled storytelling,”
- Sony: “To be a company that inspires and fulfills your curiosity.”
Missie voorbeelden (online) diensten
- Asana: “To help humanity thrive by enabling all teams to work together effortlessly.”
- Tripadvisor: “To make everyone a better traveler.”
- LinkedIn: “To connect the world’s professionals to make them more productive and successful.”
- PayPal: “to democratize financial services to ensure that everyone, regardless of background or economic standing, has access to affordable, convenient, and secure products and services to take control of their financial lives.”
Missie voorbeelden non-profit
- Artsen zonder grenzen: “To help people worldwide where the need is greatest, delivering emergency medical aid to people affected by conflict, epidemics, disasters or exclusion from health care.”
- Greenpeace: “Our mission is to promote radical changes and new solutions to the ways we live on this planet so that we can all call it home for generations to come.”
- Rijksoverheid: “De Rijksoverheid werkt aan een rechtvaardige, ondernemende en duurzame samenleving”.
Visie voorbeelden producten
- Tesla: “Wij bouwen aan een wereld waarin energie afkomstig is uit zonnepanelen en batterijen en transport en vervoer plaatsvindt met elektrische voertuigen. Ontdek de meest actuele impact van onze producten, onze mensen en onze supply chain.”
Visie voorbeelden (online) diensten
- Paypal: “To make the movement and management of money as simple, secure, and affordable as possible. As we democratize financial services, we can enable the hopes, dreams, and ambitions of millions of people around the world.”
- LinkedIn: “Het is onze visie om economische kansen te creëren voor ieder lid van de wereldwijde beroepsbevolking.”
Visie voorbeelden non-profit
- Artsen zonder grenzen: “Being a global leader in the provision of health services.”
- Greenpeace: “Our vision is a greener, healthier and more peaceful planet, one that can sustain life for generations to come.”
- Rijksoverheid:
Zoals gezegd, betrek collega’s bij het proces. Natuurlijk zet het leiderschap de lijnen uit, maar de mensen die voor jullie werken of gaan werken maken of kraken het merk. Op het moment dat de nieuwe organisatie-identiteit vast ligt, moet het doorleeft worden. Hier komt naast communicatiedoelstellingen, een communicatiestrategie ook gedragsverandering bij kijken en dus het veranderen van huidig gedrag. Heb je hulp nodig? De Gouden Ananas helpt jullie graag verder. Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Hi, mijn naam is Sayna de Voogd strateeg bij de Gouden Ananas en happy to help bij vraagstukken op het gebied van duurzame groei bij organisaties. Want van het maken van impact help ik graag. Digitaal kennismaken? Stuur me een Whatsapp-bericht of neem contact op.
