Stappenplan: bedrijfsidentiteit

Stappenplan: bedrijfsidentiteit

Een bedrijfsidentiteit vormt het hart van een organisatie. Het biedt houvast voor en geeft houvast aan medewerkers. Waarom doen ze wat ze doen? Wat is het grotere plaatje waar ze aan bijdragen? Daarnaast biedt het richting in zaken als de marketingstrategie en innovatiestrategie. Direct aan de slag met tips voor innovatie? Download mijn gratis tips.

Het zorgt voor herkenning, het onderscheidt een organisatie van haar concurrenten voor zowel consumenten, burgers en cliënten als leveranciers. Het helpt om een band op te bouwen met klanten, burgers, cliënten, leveranciers en/of andere stakeholders.

Het kan ook helpen om de strategische doelen te bereiken en de organisatie te laten groeien.

Maar, zonder een duidelijke identiteit loop je het risico dat je niet opvalt tussen alle andere organisaties en klanten, burgers en/of cliënten niet aanspreekt.

Een bedrijfsidentiteit kan dus  Kortom, een bedrijfs- of organisatieidentiteit is best belangrijk en nuttig om te hebben. En daarmee is het dus ook belangrijk om zorgvuldig te formuleren.

bedrijfsidentiteit goudenananas.nl

Gebruik daarvoor dit stappenplan:

  1. Definieer de missie en visie
  2. Maak een gap-analyse
  3. Analyseer de doelgroepen
  4. Formuleer de unique selling points (USP’s)
  5. Schrijf een merkverhaal
  6. Ontwerp de visuele identiteit
  7. Implementeren

Stap 1: bedrijfsidentiteit maken

Een identiteit begint een kern; formuleer de kernwaarden, missie en visie. In het artikel missie en visie vertel ik je daar meer over. Deze eerste stap helpt je bij het identificeren van jullie organisatiedoelstellingen en wat jullie willen bereiken met de organisatie. Vat dit samen in een praktisch bruikbare strategische merkchecklist van (een one pager).

Stap 2: maak een gap-analyse

Een gap-analyse helpt bij het vastleggen van de ‘gaten’ in een bepaald deel van de organisatie, in dit geval de bedrijfsidentiteit. Je analyseert hierbij de gewenste identiteit (stap 1), de werkelijke identiteit (gedrag van alle medewerkers), de visuele identiteit (stap 5) en het imago. En kijkt waar de gaten (het verschil tussen wens en werkelijkheid) ontstaan en hoe deze te dichten.

Stap 3: doelgroepselectie en -analyse

Doelgroepenselectie en -analyse is super belangrijk voor de bedrijfsstrategie. Op basis van een goede doelgroepanalyse kun je bepalen wat belangrijk is voor hen en hoe je hen het beste kunt aanspreken.

Stap 4: bedrijfsidentiteit bepalen; USP’s

Bepaal op basis van de doelgroepanalyse en de interne analyse – inclusief een analyse van de diensten- en/of productenanalyse – de Unique Selling Points (USP’s). USP’s zijn de unieke eigenschappen die de organisatie, die deze onderscheiden van de concurrentie. Het helpt de klant, burger en/of cliënt keuzes te maken. Deze punten moeten uiteraard afgestemd zijn op dat wat belangrijk is voor de doelsegmenten.

Stap 5: Schrijf een merkverhaal

Een merkverhaal helpt om de organisatie op een verhalende manier (storytelling) te presenteren en geeft richting voor hoe jullie de organisatie presenteren.

Stap 6: Ontwerp de visuele identiteit

Je visuele identiteit bestaat uit het ontwerp van je logo, kleuren en stijl. Het is belangrijk om een visuele identiteit te creëren die past bij je merkverhaal en die je doelgroep aanspreekt. Gebruik de strategische checklist uit stap 1, om een grafische ontwerper te briefen. Om zowel de huidige huisstijl te checken en indien nodig te wijzigen. Zodat deze naadloos aansluit op de identiteit.

Stap 7: Implementeer de nieuwe of aangescherpte bedrijfsidentiteit

Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsidentiteit overal consistent doorvoert, van je website en social media tot je marketingmaterialen en producten. Maar vergeet niet het belangrijkste; de match tussen het handelen en het gedrag van de organisatie en haar medewerkers (van directie tot operatie en van leveranciers tot aan shareholders). Blijf je bedrijfsidentiteit evalueren en aanpassen waar nodig. Met deze stappen ben je goed op weg naar het creëren van een onderscheidende bedrijfsidentiteit. Succes!

Hulp nodig bij de formulering of herijking van de bedrijfsidentiteit? De Gouden Ananas helpt organisaties al 10 jaar op dit gebied. Plan een vrijblijvende kennismaking om te zien of we jullie ook kunnen helpen.

innoveren met een glimlach innovatiestrategie

Deel deze post

Gerelateerde posts

Wat is b2b marketing?

Wat is b2b marketing? Hoe zet je het in? Waar moet je opletten? Of je nu de huidige aanpak gaat verbeteren of een nieuwe ontwikkelt. Wat je wil en moet weten lees je hier.

Lees verder
marktsegmentatie goudenananas

Marktsegmentatie

Marktsegmentatie wat is het? Hoe voer je onderzoek en analyse uit? En hoe kom je tot een concrete beschrijving? Je leest het bij de Gouden Ananas

Lees verder