5 modellen voor een interne analyse van jullie bedrijf

5 modellen voor een interne analyse van jullie bedrijf

model interne analyse bedrijf

Stel je voor: je hebt een organisatie die als een geoliede machine loopt. Iedereen werkt hard en alles lijkt goed te gaan. Maar toch ben je nieuwsgierig. Kan het beter? Kunnen we nog efficiënter werken? Of zijn er misschien verborgen problemen die we nog niet hebben ontdekt? De andere kant kan natuurlijk ook; het gaat helemaal niet meer zo goed, de resultaten lopen terug, mensen vertrekken of andere problemen doen zich voor.

Met een interne organisatie analyse krijg je antwoord op deze en andere vragen. 

Je maakt een interne organisatie analyse met behulp van verschillende modellen. De inzichten kun je samen met de externe organisatie analyse verwerken in een SWOT-analyse. Die je vervolgens vertaalt naar prioriteiten met behulp van de  confrontatiematrix.

 

Een interne organisatie analyse helpt jullie om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van het bedrijf. Het kan dus helpen bij het ontdekken en blootleggen van verbeterpunten. Denk dan niet alleen aan manieren om te groeien, maar ook om het fundament te verbeteren; medewerkersverloop, innovatie, klatngerichtheid, beter omgaan met de omgeving enzovoorts. 

Waar je de uitkomsten van zo’n analyse dan voor kunt gebruiken? Nou, bijvoorbeeld om:

  • Je strategie te verbeteren.
  • Beter passende medewerkers aantrekken.
  • De processen  optimaliseren.
  • De concurrentiepositie te verbeteren.

Kortom, een interne organisatie analyse kan je veel waardevolle inzichten geven die je organisatie helpen groeien en bloeien. Dus waar wacht je nog op? Duik erin en ontdek wat jouw organisatie nog beter kan maken!

5 modellen voor een interne analyse van jullie bedrijf

 

5 modellen interne analyse bedrijf

Bij je interne analyse kun je gebruik maken van een model voor de interne analyse van je bedrijf. Je kunt er een of meerdere gebruiken welke je samen kunt brengen in de SWOT-analyse (het bovenste gedeelte met sterke en zwakke punten). De modelellen in de lijst worden veel gebruikt, maar is niet onuitputtelijk. 

  • 7S-model van McKinsey

  • Waardeketenmodel van Porter

  • Business model canvas

  • McKinsey 3H-model

  • VRIO-framework

En een bonus analyse tool: benchmarking. Een methode waarbij je de prestaties van de organisatie vergelijkt met die van andere organisaties in dezelfde sector.

Model interne analyse het 7S-model van McKinsey

Met het 7S-model van McKinsey analyseer je zeven verschillende elementen die samen bepalen hoe goed een organisatie functioneert. Deze analyse-onderdelen zijn:

  1. Strategie: de organisatiedoelen, organisatiedoelstellingen en plannen van de organisatie om deze doelen te bereiken.
  2. Structuur: bekijk de manier waarop de organisatie is opgebouwd, inclusief de hiërarchie en de communicatiekanalen.
  3. Systemen: de procedures en processen die de organisatie gebruikt om haar doelen en doelstellingen te bereiken.
  4. Skills: de vaardigheden en kennis van het personeel dat de organisatie draaiende houdt.
  5. Staff: de mensen die in de organisatie werken, inclusief hun vaardigheden en kwaliteiten.
  6. Stijl: de leiderschapsstijl en bedrijfscultuur van de organisatie.
  7. Shared values (gedeelde waarden): de normen en waarden die de organisatie hanteert, inclusief haar missie en visie.

Door deze zeven onderdelen te onderzoeken, kun je inzicht krijgen in de interne werking van de organisatie en ontdekken waar verbeteringen mogelijk zijn. Je kunt ook onderzoeken hoe de verschillende elementen elkaar beïnvloeden en hoe je ze het beste kunt optimaliseren. 

Het 7S-model kan je helpen om je organisatie te analyseren en de sterke en zwakke punten te identificeren, net als bij de SWOT-analyse. Wil je er meer over weten? Lees dan ook dit artikel van BusinessModelInspiration.com.

Business Model Canvas

Dit model gebruiken we bij de Gouden Ananas graag in combinatie met de door mij ontworpen Serious Game Het Doelgroepen-spel en het Waardepropositie Canvas. Met het business model canvas breng je het huidige of potentieel innovatieve bedrijfsmodellen in kaart. Je analyseert de belangrijkste elementen, waaronder waardepropositie, klantsegmenten, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, kostenstructuur en belangrijke partners en leveranciers. Door deze elementen te analyseren en te onderzoeekn kun je ze optimaliseren. Op die manier kun je als leiderschap de bedrijfsvoering verbeteren en de concurrentiepositie versterken.

Een ander model voor interne analsye is het waardeketenmodel van Porter

Hierbij bekijk je hoe de verschillende bedrijfsprocessen in een organisatie bijdragen aan de waardecreatie van het eindproduct of de dienst.Dit model analyseert de interne bedrijfsprocessen van een organisatie en identificeert de belangrijkste activiteiten die waarde toevoegen aan de producten of diensten die worden aangeboden. Door deze activiteiten te optimaliseren, kan de organisatie haar efficiëntie en productiviteit verbeteren. Meer weten? Lees dan het artikel op Investopia.com.

McKinsey 3H-model

Hiermee beoordeel je de huidige situatie, identificeer je obstakels voor verandering en ontwikkel je samen met het team oplossingen om de organisatie vooruit te helpen en te verbeteren.

VRIO-model

Je kijkt hierbij naar de waarde, de zeldzaamheid, de imitatiemogelijkheden en de resources en de capaciteiten van een organisatie om te bepalen of ze een concurrentievoordeel bieden.

 

Benchmarking

Geen model, maar wel een manier om te analyseren. Hiermee vergelijk je namelijk de prestaties van een organisatie met die van andere organisaties in dezelfde sector. Door deze vergelijking kan de organisatie haar sterke en zwakke punten identificeren en haar prestaties verbeteren door te leren van de beste praktijken van andere organisaties. Er zijn diverse data-bedrijven die data aanbieden om te benchmarken, al dan niet tegen betaling. Denk onder andere aan de KVK, het CBS, maar ook meer commerciële partijen.

Fotocredits:

Man met vergrootglas: foto door Marten Newhall op Unsplash.

Koffiefoto door Priscilla Du Preez op Unsplash.

Deel deze post

Gerelateerde posts

gedragsinterventies overheid, onderwijs goudenananas.nl

Gedragsinterventies

Gedragsinterventies: hoe pak je dat aan bij de overheid, zorg of het onderwijs? Gedragsinterventies, wat zijn het, wat zijn voorbeelden uit de overheid, zorg en

Lees verder