Communicatiestrategie faq.

Communicatiestrategie faq.

We krijgen regelmatig vragen over de communicatiestrategie. En nu vinden we het totaal niet erg om die te beantwoorden, ook maakt de Gouden Ananas het leven van professionals graag eenvoudiger. Daarom vind je op deze pagina de meest gestelde vragen over de communicatiestrategie. Eerst weten wat communicatie in een organisatie context is? Lees dan het artikel.

Tip: een goede communicatiestrategie begint bij de doelstellingen

Met de gratis SMART communicatiedoelstellingen template formuleer je die in een handomdraai. Download het template hier.

SMART communicatiedoelstellingen template download

Wat is een communicatiestrategie?

Een communicatiestrategie is een gedetailleerd strategisch plan over de communicatie met doelgroepen. Het volgt de communicatiedoelstellingen, die op hun beurt voortkomen uit de organisatiedoelen. Waar de doelstellingen vertellen wat je wil bereiken geeft de strategie antwoord op de vraag hoe jullie dit gaan bereiken.

Het bevat een analyse van de interne en externe omgeving en geeft hoog over antwoord op de vraag over hoe de organisatie in alle communicatie invulling gaat geven. 

Ook gaat het document in op strategische overwegingen. Kortom, het geeft richting aan de communicatie op organisatieniveau en geldt vaak voor meerdere jaren. Het kan zowel een interne of externe strategie betreffen.

Om het uit te voeren bevat het een gedetailleerd implementatieplan voor het eerste jaar. Idealiter, tenminste dat is de voorkeur van de Gouden Ananas, bevat het ook een checklist die helpt bij het implementeren van de strategie. Je kunt er tenslotte niet vanuit gaan dat collega’s de strategie telkens zullen lezen voordat ze een plan maken.  Meer informatie vind je onder andere op Forbes.

Wat is het verschil communicatiestrategie en communicatieplan?

Zoals hierboven aangegeven gaat de strategie in op de organisatie brede communicatieaanpak. Deze strategie is dus het vertrekpunt voor communicatieplannen. Want, dit zijn plannen voor specifieke projecten, gebeurtenissen of initiatieven. Waar de strategie meer analytische details bevat, gaat een plan juist meer in op de implementatie van dat specifieke plan. Het grote verschil is dus strategie versus tactiek.

Waarom is het belangrijk voor een organisatie?

Een strategie is belangrijk voor een organisatie om meerdere redenen:

  • Geef duidelijke richting: het biedt een helder kader voor alle communicatieactiviteiten van de organisatie. Of je nu in de zorg, overheid of bij een commerciële organisatie werkt. Door hier vooraf goed over na te hebben gedacht, bespaar je tijd. 
  • Afstemming op de identiteit: Het zorgt voor integratie met de missie en visie en doelen van de organisatie.
  • Consistente communicatieboodschappen: Doordat het richting geeft aan alle communicatieactiviteiten zorgt het voor consistentie in de berichtgeving. Dit helpt de organisatie meer te halen uit de communicatieinspanningen. 
  • Relevanter en effectievere communicatie: Een goede strategie helpt bij het identificeren en begrijpen van de (interne en externe) doelgroepen, waardoor de communicatie relevanter en effectiever wordt. 

Welke communicatiestrategieën zijn er?

  • Verleidende communicatie.
  • Communicatie gericht op gedragsverandering.
  • Crisiscommunicatie
  • Verandercommunicatie.
  • Interne communicatie.
  • Externe communicatie.

En tot slot geen strategie, maar een voorwaarde om het succes te meten; het meten van de resultaten op basis van key succes indicatoren. Deze stel je op basis van de doelstellingen en communicatiestrategie op. Zie ook The Strategy Story.

Communicatietactieken

Voorbeelden van communicatietactieken zijn onder andere geschreven, visuele of audiotieve communicatie, doelgroep specifieke communicatie of multichannel communicatie.

Hoe schrijf je een communicatiestrategie?

Ga je een communicatiestrategie opstellen? Maak dan op basis van het doel een externe en interne analyse. Neem vervolgens de volgende elementen mee:

  • Missie en visie
  • Doel van de strategie
  • Organisatiedoelstellingen en op basis daarvan de doelstellingen voor de communicatie.
  • Bepaal de doelgroepen (intern en extern)
  • Bepaal de conceptuele hoofdboodschappen
  • Overweeg om kanalen in- of uit te sluiten.
  • Neem de planning op, zodat je duidelijkheid creëert over wanneer de communicatie plaatsvindt. Zie ook Fobes.com.
  • Bepaal de verantwoordelijkheden (met naam en rugnummer).

Dit laatste is in sommige gevallen nodig. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende organisaties die X niet langer als communicatiekanaal gebruiken of TikTok niet inzetten. Geen enkele communicatieadviseur mag daar dan van afwijken. Hetzelfde geldt voor bepaalde mainstream media die per definitie wel of niet worden opgenomen in plannen. 

Superhandig als je je eigen strategie gaat maken is de online training Doelstellingen voor je communicatieplan maak je zo! Hier ontvang je naast super nuttige handvatten om communicatiedoelstellingen te formuleren ook een gratis template om je plan te maken.

training communicatiedoelstellingen (online) maak je zo gouden ananas

Waar moet ik rekening mee houden bij het maken een communicatiestrategie?

Culturele verschillen

Een communicatiestrategie kan in de ene cultuur wonderen verrichten, terwijl het in de andere juist averechts werkt. Houdt daarom rekening met de verschillen en overeenkomsten tussen culturen.

Omgaan met weerstanden

In de analyse hoort ook aandacht uit te gaan naar mogelijke psychologische weerstanden tegen de communicatie. Dit kan tenslotte de effectiviteit in de weg zitten. Dus hoe gaan we daar mee om?

Luisteren

Maak van luisteren de norm. Veel communicatiestrategieën hebben enkel oog voor het zenden van communicatie. Maar communicatie is tweerichtingsverkeer, maak dit dan ook mogelijk. 

Deel deze post

Gerelateerde posts

Wat is b2b marketing?

Wat is b2b marketing? Hoe zet je het in? Waar moet je opletten? Of je nu de huidige aanpak gaat verbeteren of een nieuwe ontwikkelt. Wat je wil en moet weten lees je hier.

Lees verder
marktsegmentatie goudenananas

Marktsegmentatie

Marktsegmentatie wat is het? Hoe voer je onderzoek en analyse uit? En hoe kom je tot een concrete beschrijving? Je leest het bij de Gouden Ananas

Lees verder