Marketingplan template voor mkb’ers.
Heb je een gebruiksvriendelijk marketingplan template voor jouw strategie nodig? Download dan het gratis marketingplan template van b2b marketingbureau de Gouden Ananas. De template helpt je op weg bij het maken van je plan, zodat je het snel kunt uitvoeren in de praktijk. Want alleen door actie te ondernemen, krijg je ook resultaat. Ik, Sayna […]
Soorten marketing.
25+ soorten marketing voor b2b mkb-bedrijven In dit artikel lees je meer over het verschil tussen twee meest voorkomende soorten marketing die mkb-ondernemers in dienstverlening kunnen inzetten; online en offline marketing. Daarnaast krijg je 30+ soorten marketing ter inspiratie. Handig! Marketing gaat over meer dan alleen deze soorten marketing. Het gaat over waardecreatie voor de […]
Wat is marketing?
Wat is marketing eigenlijk? De Amerikaanse Associatie van Marketing definieert het als de activiteit, een set van instituten en processen die organisaties in staat stellen om waarde voor klanten, partners en maatschappij te creëren, communiceren, leveren en uitwisselen. In dit artikel vertel ik, Sayna de Voogd, oprichter en marketingadviseur bij marketingbedrijf de Gouden Ananas je […]
Over de groeistrategie van je bedrijf.
Groeistrategie. Zo maak je een killer groeistrategie voor je mkb-bedrijf. Wat is een groeistrategie? Een groeistrategie geeft in planvorm antwoord op de vraag hoe jullie het bedrijf gaan laten groeien. Je maakt dit concreet door specifieke initiatieven te benoemen, uiteraard met als doel de groei van het bedrijf. Groei is een prachtig woord. Het doet […]
Waardepropositie.
10 Vragen en antwoorden over de waardepropositie inclusief voorbeelden In dit artikel beantwoorden we 10 vragen over de waardepropositie. Heb jij een andere vraag, stuur dan een Whatsapp-bericht via de knop rechtsonderin of stuur een mail naar info [at] goudenananas [punt] nl. Wat is een waardepropositie? Een waardepropositie vertelt precies waarom groepen mensen voor jullie […]
Doelstellingen
Wat zijn doelstellingen? Doelstellingen zijn duidelijk gedefinieerde, specifieke en meetbare beoogde resultaten van een organisatie, cluster, afdeling, project, team en/of professional. Het schets een duidelijk beeld over de gewenste situatie die men wil behalen binnen een bepaalde tijd. Daardoor dient het als goede richtlijn en kan het motiverend werken (mits het niet alleen financiële targets […]
Sociale innovatie
Wat is sociale innovatie? De betekenis van sociale innovatie gaat online alle kanten op, ook in de wetenschappelijke literatuur word je niet direct veel wijzer. Een greep uit waar het voor kan staan: In het kort hebben organisaties idealiter een innovatiestrategie, waar sociale innovatie een hoofdol inspeelt. Waarom? Dat vertel ik verderop in dit artikel. […]
Communicatiestrategie model
3x Een communicatiestrategie model om je strategie naar een hoger niveau te tillen Gaan jij en je team aan de slag met het maken van een nieuwe of het optimaliseren van de bestaande strategie voor een communicatieplan? Een communicatiestrategie model helpt je team bij het ontwikkelen van de strategie. Ze geven namelijk richting in het […]
Het waardepropositie canvas.
Het waardepropositie canvas uitgelegd Het waardepropositie canvas is een handige tool op een A3 die organisaties in elke sector helpt waarde te creëren voor hun afnemers en eindgebruikers. In dit artikel leggen we je uit wat het is, hoe je het in elk type organisatie kunt toepassen en geven we je ook handige voorbeelden. Tip, […]
Organisatiedoelstellingen.
Wat zijn organisatiedoelstellingen? Organisatiedoelstellingen zijn de korte en middellange doelstellingen van een organisatie. Deze formuleert het management om de organisatie te leiden naar het realiseren van de missie en visie en daarmee de langetermijndoelstellingen. Na het formuleren van de organisatie-identiteit is het tijd voor organisatiedoelstellingen. Dat zijn de specifieke doelstellingen die een organisatie probeert te […]
Werkvormen voor brainstormen
Op zoek naar werkvormen voor je volgende brainstormsessie? De Gouden Ananas helpt je op weg!
Wat is een interne analyse?
Zo helpt een interne analyse zakelijke dienstverleners te focussen op groei (inclusief stappenplan) Een interne analyse is de activiteit van het onderzoeken, analyseren en beoordelen van de interne organisatie. Het geeft het management inzicht als het gaat om sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen (SWOT-analyse), besluitvoering en het formuleren en uitvoeren van de […]
Heidag of heisessie.
Zo maak je de volgende heidag of heisessie strategisch goud. Tijdens een heidag of heisessie komt het (leiderschaps)team van een bedrijf extern bij elkaar, om het te hebben over de (nabije) toekomst. Jullie staan te popelen, nietwaar? Het is tijd voor het kritisch bekijken van de bedrijfsdoelstellingen en bedrijfsstrategie. En op deze heidag gaat hét […]
Even over communicatie…
Wat is communicatie?
Stappenplan SMART Communicatiedoelstellingen
SMART communicatiedoelstellingen maak je met dit stappenplan in een handomdraai. Download gratis het stappenplan SMART Communicatiedoelstellingen maken. Ontdek de 8 stappen om supersnel concrete communicatiedoelstellingen te maken voor jouw volgende communicatieplan. Zonder te twijfelen of je voldoende aansluit op de organisatiedoelstellingen. Met dit SMART communciatiedoelstellingen template overtuig je de stakeholders in een handomdraai. Kortom, stop […]
Marktsegmentatie
Marktsegmentatie helpt bij het aanbrengen van focus in je strategie Marktsegmentatie helpt je organisatie de marktsegmenten (groepen) te identificeren die het meest de moeite waard zijn om optimaal te bedienen (geweldige product-markt-fit, distributie, personeel), van het najagen en verleiden (promotie), met de ideale prijsstelling (prijs). Sterker nog, Harvard Business Review schrijft dat het helpt bij […]
Online brainstorming & brainstorm tools
Online brainstorming en brainstorm tools tips en voorbeelden Met de juiste online brainstorm tool, kun je van de voordelen genieten die online brainstorming biedt. In het artikel De brainstorm uitgelegd vertel ik je meer over de werkvorm. Een werkvorm om op creatieve en goede oplossingen te komen. Weet je waarop te letten bij het kiezen van werkvormen voor […]
Gedragsinterventies in en buiten organisaties
Wat zijn gedragsinterventies? Gedragsinterventies zijn doelgerichte methoden en technieken ontworpen om gedrag te veranderen, te beïnvloeden en te verbeteren. Een goede gedragsinterventie maak je op basis van gedegen analyse. In de analysefase laat je OMA thuis (overtuigingen, meningen en vroegtijdige adviezen). Je berust je interventie op de principes van gedragswetenschappen en psychologie. Gedragsinterventies zie je […]
De nudge.
Nudge en Nudgen: een duwtje in de rug Wat is een nudge? Ben je ooit te laat gekomen voor een afspraak omdat je werd afgeleid door je telefoon? Of heb je ooit een ongezond tussendoortje genomen, ook al probeer je gezonder te eten? We maken dagelijks keuzes die niet altijd in lijn zijn met onze […]
10 tips om eigenaarschap te vergroten
Eigenaarschap vergroten? Dat kan met een van deze tips!
De organisatiestrategie.
Organisatiestrategie maken? Dat doe je zo.
Stappenplan: bedrijfsidentiteit
Een stappenplan om de bedrijfsidentiteit te formuleren. Graag gedaan!
Brainstormtechnieken
Brainstormtechnieken; het nut, technieken en voorbeelden Ben je op zoek naar brainstormtechnieken? Handig als je een brainstormsessie organiseert. Er bestaan talloze brainstormtechnieken. In dit artikel zet marketingbureau de Gouden Ananas er aantal op een rij. Ze helpen je team bij de verduidelijking van het probleem, het bedenken van ideeën, het selecteren van ideeën, het verbeteren van […]
Communicatiedoelstellingen voorbeelden.
30 communicatiedoelstellingen voorbeelden Ben je op zoek naar een aantal communicatiedoelstellingen voorbeelden voor je nieuwe communicatieplan of communicatiestrategie? Mooi, want ik zet er 30(!) voor je op een rij. In het artikel de Communicatiedoelstellingen FAQ geef ik antwoord op veelgestelde vragen. In het kort geven communicatiedoelstellingen richting aan een project, (interne of externe) gedragsverandering of […]
Over de push en pull strategie
Wat is een push en pull strategie? Een push en pull strategie gaat over de strategische keuze voor een duw- en/of trekaanpak. Het meest bekend is deze strategie vanuit de marketingmix. Wat logisch is, omdat het invulling geeft aan hoe producten en diensten worden verspreid (plaats) en gepromoot (promotie). De push en pull strategie hoort […]
De communicatiestrategie.
Wat is een communicatiestrategie? De communicatiestrategie geeft antwoord op het integrale doel, integrale communicatiedoelstellingen en aanpak van alle communicatieactiviteiten van de organisatie. Deze strategie maakt het team centraal en op strategisch, integraal niveau. Concreet biedt het de richtlijnen voor alle communicatieplannen en -activiteiten van de organisatie. Het doel van een strategie op het hoogste niveau […]
Wat is systeem 1 en systeem 2 denken?
Ontdek meer over systeem 1 en systeem 2 denken van Kahneman.
De SWOT analyse.
Wat is een SWOT analyse? Zoek je een tool voor strategische planning? Dan biedt de SWOT analyse uitkomst. Hiermee breng je namelijk de sterke en zwakke punten van een organisatie in kaart. En daarnaast de kansen en bedreigingen die zich voordoen in de omgeving waarin de organisatie opereert. Je komt tot deze inzichten door middel […]
De marketingmix.
Het marketingmix model helpt organisaties met het in kaart brengen van controleerbare variabelen. Denk aan knoppen om aan te draaien. Wat het precies is en hoe je dat doet, lees je in dit artikel van adviesbureau de Gouden Ananas.
Het PDCA model
Wat is het PDCA model? Het PDCA model gebruik je om continue verbetering en vernieuwing binnen een organisatie te realiseren. De vier letters zijn een acroniem, namelijk voor Plan, Do, Check en Act. Het is door management consultant Dr Edward William Deming bedacht Daarom wordt het ook wel de Deming Circle genoemd. Het plan, do, […]
Communicatiedoelstellingen.
Communicatiedoelstellingen: de basis Communicatiedoelstellingen geven richting aan (interne of externe) gedragsverandering of communicatiecampagne. Maar ook de communicatieactiviteiten rondom een project. Je leidt deze doelstellingen altijd af van de organisatiedoelstellingen. Daar moet het project, de verandering of de campagne tenslotte aan bijdragen om relevant te zijn. Communicatiedoelstellingen, we gebruiken ze in ons professionele leven best regelmatig. […]
30+ Chat GPT prompts voor strategische marketeers
Chat GPT prompts die marketeers verder helpen In dit artikel deel ik meer dan 30 Chat GPT prompts met je. Super handig voor je werk als strategisch marketeer. Want AI is een van de meest genoemde b2c en b2b marketingtrends. “Als Chat GPT kan ik je werk veel makkelijker maken. Ik ben getraind op het […]
Groeiambities realiseren doe je zo
Groeiambities Groeiambities gaan bij directeuren vaak hand in hand met een flinke dosis uitdagingen. Want hoe gaan we dat met elkaar voor elkaar krijgen? Om maar met de deur in huis te vallen een goede innovatiestrategie helpt jullie om voordelen op de markt te realiseren. Waar de focus traditioneel bij groeiambities van ondernemingen ligt op […]
De brainstorm uitgelegd
Wat is een brainstorm? Een brainstorm is een techniek om creatieve ideeën te bedenken. Hierbij gaat het over het oplossen van problemen of het bedenken van ideeën. De spontane bijdrage van alle leden van de groep wordt aangemoedigd. Een brainstorm kan vrijwel binnen elke discipline ingezet worden, zoals administratie, business control, marketing, hr, logistiek, beleidsmakers en […]
Weerstand bij nieuw gedrag.
Weerstanden bij gedrag Je bent bezig om bepaald gedrag te veranderen, omdat de je bepaald doelgedrag wilt realiseren. Helaas kom je niet verder dan veel weerstand. Waar ligt dat aan? Dit kan zitten in psychologische weerstanden bij de doelgroepen. Je leest er meer over in dit artikel.Wil je direct aan de slag met verandering? Download mijn 30 tips, […]
Strategische doelen
Strategische doelen 10 vragen & antwoorden 1. Wat zijn strategische doelen? Strategische doelen omschrijven de ambities van een organisatie op de lange termijn. Het leiderschapsteam omschrijft hierin waar de organisatie in de toekomst zal staan. Ook geeft het aan welke impact ze gaat hebben op de omgeving. 2. Wat is het verschil tussen de missie […]
Missie en visie: de identiteit van een organisatie
Een missie en visie worden vaak weggezet als marketingpriet-praat. Maar dat zijn ze NIET. Het zijn cruciale ingrediënten voor de strategie. Lees nu snel ons artikel
Wat is design thinking?
Wil je met design thinking een idee uitwerken of een project een creatieve en versnellende draai geven? Lees hier wat het is. Hulp nodig? We helpen je graag