Zo helpen marketingdoelstellingen zakelijk dienstverleners om focus aan te brengen

Marketingdoelstellingen geven richting aan de groeiplannen van de onderneming. Je maakt ze op basis van de organisatiedoelstellingen en organisatiestrategie. Voor zakelijke dienstverleners zijn ze cruciaal, omdat ze duidelijk vastleggen wat jullie willen bereiken. Het biedt dus focus.

In dit artikel vind je meer informatie over strategische marketingdoelstellingen voor zakelijke dienstverleners met groeiambitie. Je leest in elk geval meer over:

Je wilt je bedrijf samen met je team naar het volgende niveau brengen. En daar ben je niet alleen in, want veel directeuren hebben groeiambities.

Maar toch heeft 46% van de MKB-ondernemers geen marketingstrategie om die groei te realiseren (n=224).

De afgelopen 10 jaar hielp b2b marketingbedrijf de Gouden Ananas directeuren met een ambitie, zoals die van jou. Hoe? Door strategische marketingplannen op te stellen, die met onder andere marketingdoelstellingen zorgen voor focus en groei. Daarom deel ik Sayna de Voogd, oprichter en adviseur bij de Gouden Ananas, in dit artikel tips en inzichten op basis van jaren ervaring. Zodat jij en je team kunnen versnellen op de groeiambitie van jouw bedrijf. Dus laten we beginnen.

marketingdoelstellingen die helpen groeiambitie realiseren

Wat zijn marketingdoelstellingen?

Marketingdoelstellingen geven aan wat jullie willen bereiken binnen de marketingmix om de organisatiedoelstellingen te helpen realiseren. Je maakt ze SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden), zodat je de marketing KPI’s er op kunt baseren. Zo blijven jullie ook in de uitvoerfase aan de knoppen kunt blijven draaien om succes te realiseren.

Vervolgens bepaal je in bij de formulering van de strategie(ën) hoe je de doelstellingen gaat realiseren. En bij de keuze van tactieken, bepaal je wat jullie gaan doen.

Waarom zijn marketingdoelstellingen belangrijk bij groeiambitie?

Helaas zien we bij veel zakelijke dienstverleners (en ook in andere sectoren) dat marketing een bijrol in plaats van een hoofdrol speelt. Een gemiste kans, want zodra je werkelijk aan de slag gaat met de b2b marketingstrategie over gehele mix, ga je meters maken.

Waarom? Omdat het zorgt voor het stellen van prioriteiten met de meeste kans op het realiseren van de doelstellingen van het bedrijf. Dat vinden wij niet alleen, ook Harvard Business Review schrijft dat de beste bedrijven een duidelijke organisatieidentiteit, richting, focus en marketingbeleid hebben.

Strategische marketingdoelstellingen zijn cruciaal voor elke organisatie, en dit is waarom:

Wil je weten hoe jullie marketing erbij staat? Maak dan de Gouden Marketing Scan. En ontvang gratis tips ter verbetering.

gouden marketing scan

Hoe formuleer je marketingdoelstellingen?

Je volgt het volgende proces.

Deze elementen vormen samengevat het strategische marketingplan dat organisaties maken om groei te realiseren. Tip: download gratis het marketingplan template om stapsgewijs te werken aan jullie plan.

Marketingdoelstellingen formuleer je dus op basis van de doelstellingen van de organisatie en de inzichten uit onderzoek. Dit laatste toont aan welke doelstellingen het meest kansrijk zijn om de overall doelstellingen te behalen. De marketingdoelstellingen zijn dan de beoogde resultaten op strategisch niveau per element uit de mix. Zie de marketingdoelstellingen voorbeelden ter inspiratie.

Een aantal aandachtspunten:

Waar horen marketingdoelstellingen thuis in de organisatie?

Zoals ik hierboven al heb omschreven, horen ze op het strategische niveau thuis. Je maakt ze tenslotte voor de hele mix van marketing die zorgt voor waardecreatie voor de markt, jullie hoofdtaak als bedrijf. Want zonder meerwaarde geen groei. Daardoor horen ze thuis bij het leiderschap, de directie. Oké, maar wanneer doe je dit dan? Nou, een goed moment om de strategische marketingdoelstellingen vast te stellen, is bijvoorbeeld de strategische heisessie van het directie- en managementteam.

De operationele doelstellingen horen thuis in de organisatie op basis van de P’s. Dit betekent dus dat ze niet standaard bij de marketingafdeling moeten worden belegd (als deze al bestaat bij jullie organisatie).

Wil je aan de slag met marketing die helpt de groeiambitie te realiseren? Dat is precies waarin Marketingbedrijf de Gouden Ananas al meer dan 10 jaar directeuren bij helpt. Bekijk dan onze werkwijze.

Wat is het verschil tussen strategische en operationele marketingdoelstellingen?

Zoals ik in bovenstaande paragraaf aangaf, bepalen we strategische marketingdoelstellingen op organisatieniveau. Deze gaan over gehele mix van marketing, zijn breed en voor de langetermijn. Daarom zorg je ervoor dat deze naadloos aansluiten op de strategie en doelstellingen van de onderneming. Want, je geeft hiermee antwoord op hoe jullie waarde creëren in de markt vergeleken met andere aanbieders, prijsstelling, positionering, innovatie en meer.

Operationele marketingdoelstellingen daarentegen zijn specifiek, kortetermijn en gericht op de uitvoering van marketingactiviteiten en het behalen van directe resultaten. Deze beleg je dus op operationeel niveau. Wel is het belangrijk ervoor te zorgen dat dit type doelstellingen worden afgeleid van de strategische marketingdoelstellingen. Anders dragen de activiteiten tenslotte niet bij aan het behalen van de doelen van het bedrijf.

Een voorbeeld van de vertaling van strategische naar operationele doelstellingen

Stel de strategische doelstellingen zijn:

  • Het marktaandeel binnen twee jaar met 20% vergroten (plaats).
  • Binnen twee jaar de positionering realiseren van premium en sociaal merk t.o.v. het huidige lage prijs en productie.

Uit deze strategische doelstellingen zullen kleinere, behapbare operationele marketingdoelstellingen en de acties voortkomen. Zoals:

Om in Q2 de eerste 10% groei in marktaandeel te realiseren ontwikkelen we de volgende operationele doelstellingen:

  • In Q1 bereiden we 5 agressieve activatiecampagnes (promotie), inclusief kortingsactie (prijs) om het marktaandeel in markt X in 8 weken met 10% te vergroten.
  • Om de klanten te behouden verbeteren we gelijktijdig Dienst Y in Q1, zodat het beter aansluit op de markt en meer waarde toevoegt voor doelgroepen en klanten. Dit met als doel meer tevredenheid en een toename van ons onderscheidend vermogen.
  • In Q2 onderzoeken we de herpositonering van ons merk als premium en sociaal merk.

Strategische marketingdoelstellingen raken de hele mix

Strategische marketingdoelstellingen gaan over de korte en lange termijn doelstellingen op strategisch niveau. Daarnaast raken ze, de hele marketingmix. Het gaat namelijk over wat jullie prioriteren als het gaat om waarde te creëren voor jullie klanten en doelgroepen.

Let op: veel zakelijke dienstverleners hebben alleen marketingdoelstellingen voor hun marketingcommunicatie (promotie). Alleen is er meer werk aan de winkel als je wilt groeien. Je kunt niet alleen een aantrekkelijker stickertje op het bedrijf plakken. De diensten, prijsstelling, distributie, processen etcetera zijn namelijk ook cruciaal voor succes. Dat zegt ook marketingguru Phillip Kotler die hiervoor zijn P’s van marketing samenstelde. Deze bestaan uit:

Door marketingdoelstellingen voor alle elementen van de mix op te stellen, zorg je voor focus op de groei vanuit alle facetten. Met als gevolg de optimalisatie van waardecreatie voor klanten en medewerkers en uiteindelijk voor de aandeelhouders. Dit hoeft overigens niet financieel te zijn, maar dat mag natuurlijk wel.

Voorbeelden van marketingdoelstellingen per P

Hieronder volgen per P van de mix voorbeeld marketingdoelstellingen voor zakelijk dienstverleners:

Voorbeelden van productdoelstellingen

Personeelsdoelstellingen voorbeelden (People)

Voorbeelden prijsdoestellingen

Voorbeelden plaatsdoelstellingen

    Promotiedoelstellingen

    Procesdoelstellingen

      Fysiek bewijsvoorbeelden

      Planeet-doelstellingen

        Dit was het. Heb je nog vragen? Neem contact op. Kun je wel wat hulp gebruiken, dan ook!

        marketingplan template download gratis

        Over de auteur

        Sayna de Voogd adviseert al meer dan 10 jaar directeuren van bedrijven in de zakelijke dienstverlening over hun integrale b2b Marketingstrategie. En met succes. Nog een laatste tip, als je maar één ding doet, download dan het Gouden marketingplan template om je te helpen bij jullie groeiambitie.