Strategische doelen

Strategische doelen

Strategische doelen 10 vragen & antwoorden

1. Wat zijn strategische doelen?

Strategische doelen omschrijven de ambities van een organisatie op de lange termijn. Het leiderschapsteam omschrijft hierin waar de organisatie in de toekomst zal staan. Ook geeft het aan welke impact ze gaat hebben op de omgeving.

2. Wat is het verschil tussen de missie en een strategisch doel?

Hierboven lees je wat een doel is. In een missie geeft een organisatie aan wat het bestaansrecht is, nu en in de toekomst. Het is onderdeel van bedrijfsidentiteit van een organisatie.  In het artikel Missie en visie; de identiteit van een organisatie, lees je er meer over.

3. Verschil tussen doelen en doelstellingen?

Doelen op organisatieniveau zijn algemene, brede prestatieresultaten die een organisatie probeert te bereiken op lange termijn. Ze definiëren de richting en het uiteindelijke doel van de organisatie, zoals het vergroten van de winstgevendheid, het verbeteren van de klanttevredenheid of het uitbreiden naar nieuwe markten.

Doelstellingen zijn specifieker en meetbaarder. Ze zijn gericht op het bereiken van specifieke mijlpalen of resultaten binnen een bepaalde periode om de bredere doelen te realiseren. Bijvoorbeeld, als het overkoepelende doel van een organisatie is om de omzet te verhogen, dan bevatten doelstellingen het met X% verhogen van de verkoop van dienstgroep X of Y, binnen 12 maanden. Samengevat zijn doelstellingen op organisatieniveau dus ook SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden)

Kortom, doelen richten zich op de langetermijnrichting van een organisatie, terwijl doelstellingen concrete stappen zijn om die doelen te bereiken.

De toepassing van doelen en doelstellingen voor de rest van de organisatie

Strategische doelen van een organisatie, geven richting aan de doelstellingen van het bedrijf. Vervolgens baseren afdelingen, teams en disciplines, zoals hr, marketing, sales, finance en logistiek hun doelstellingen op die doelstellingen. Met andere woorden communicatiedoelstellingen of marketingdoelstellingen moeten bijdragen aan het realiseren van die doelstellingen. In het artikel Organisatiedoelstellingen, dit wil je er over weten, lees je er meer over.

4. Hoe bepaal ik de juiste strategische doelen voor mijn organisatie?

Door te bepalen wat de toekomstige staat van het bedrijf is. Hierover kun je met je team tijdens een strategische heidag in gesprek gaan. Dit doe je enerzijds op basis van interne analyses, waaruit jullie sterke en zwakke punten naar voren komen. Anderzijds voer je hier onderzoek voor uit. Zoals markt-, trend-, concurrentie- en klantonderzoek. Hieruit komen kansen en bedreigingen naar voren. Deze factoren vat je samen in een SWOT-analyse. Organisatiedoelen zijn onderdeel van de organisatie-identiteit, welke tegelijkertijd ook weer invulling geeft aan de doelen. Kortom, het bekende kip en ei verhaal.

5. Waarom zijn doelen belangrijk?

Strategische doelen geven richting aan de organisatie en zorgen ervoor dat alle activiteiten en beslissingen hierop worden afgestemd. Het helpt bij het maken van keuzes en prioriteiten stellen. Ook zorgt het ervoor dat alle medewerkers weten waar ze naartoe werken. Kortom, het geeft teams en medewerkers richting, prioriteit en nut. Dat betekent overigens niet dat een organisatie als een niet nadenkende eenheidsworst gaat werken ;-).

6. Hoe meet ik of mijn organisatie haar doelen bereikt?

De doelen vertaal je zoals gezegd naar doelstellingen. Deze zijn SMART geformuleerd, daardoor zijn ze te vertalen naar meetbare Key Performance Indicators (KPI’s). Deze kunnen realtime worden gemeten, zodat er over kan worden gerapporteerd in bijvoorbeeld een dashboard. Zo houden jullie grip op de voortgang (of het gebrek daar aan), simpelweg door te monitoren en de resultaten te optimaliseren.

Overigens hoeft een strategisch doel niet SMART te zijn. Doelstellingen maak je liever wel SMART, om bovenstaande reden. Tijdens het vaststellen van strategische doelen ligt de nadruk op het formuleren van een duidelijke richting voor de organisatie. En minder op het concreet maken van de doelstellingen.

Zorg daarom vooral dat de doelen haalbaar, uitdagend en in lijn met de visie en missie zijn.

7. Kun je ze tussentijds bijstellen?

Ja, het bijstellen van de strategische doelen is mogelijk als blijkt dat deze niet meer passen bij de veranderende omstandigheden (extern) of als de organisatie haar koers graag wijzigt (door bijvoorbeeld trends of eisen van klanten of belanghebbenden). Doe dit uiteraard zorgvuldig en communiceer het naar alle betrokken doelgroepen.

8. Moeten we ze als leiderschapsteam delen met mijn medewerkers?

Ja, het delen van de strategische doelen met medewerkers zorgt voor betrokkenheid en draagvlak. Medewerkers weten waar ze aan bijdragen en hoe hun werk bijdraagt aan de grotere doelen van de organisatie. Het helpt uiteraard ook bij het aantrekken en behouden van talent.

9. Wat als mijn organisatie geen organisatiedoelen heeft?

Dat is zonde. Het ontbreken van strategische doelen kan namelijk leiden tot onduidelijkheid en een gebrek aan focus van het leiderschapsteam en de medewerkers. Daarom raden we je aan hiermee aan de slag te gaan. Tenslotte heb je die ook nodig voor de strategie. Lees er meer over in het artikel Dit wil je weten over een bedrijfsstrategie.

Kunnen jullie hulp gebruiken bij het formuleren van de doelen en meer? Neem dan contact op. 

10. Hoe maak je bedrijfsdoelen uitdagend en haalbaar?

Praat met de mensen die het uiteindelijk moeten doen; management, (informele en formele) leiders, operationele medewerkers. Wat zien zij? Waar gaan ze op aan? Waar liggen kansen en bedreigingen? Kortom, maak die interne en externe analyse! Maak het ambitieus, maar sla niet door waardoor men al bij voorbaat denkt ‘laat maar dit is onhaalbaar’. Het mag uiteraard wel op het randje van haalbaar en onhaalbaar liggen. 

11. Hoe zorg je voor de uitvoering van de bedrijfsdoelen?

Het succesvol uitvoeren ervan vraagt om actie en betrokkenheid van alle medewerkers. Maak een gap-analyse en baseer het actieplan daarop. Creëer draagvlak bij betrokkenen en monitor de voortgang.

Succes!

Deel deze post

Gerelateerde posts

soorten marketing 25+ ideeen

Soorten marketing.

25+ soorten marketing voor b2b mkb-bedrijven In dit artikel lees je meer over het verschil tussen twee meest voorkomende soorten marketing die mkb-ondernemers in dienstverlening

Lees verder

Wat is marketing?

Wat is marketing eigenlijk? De Amerikaanse Associatie van Marketing definieert het als de activiteit, een set van instituten en processen die organisaties in staat stellen

Lees verder
waardepropositie

Waardepropositie.

10 Vragen en antwoorden over de waardepropositie inclusief voorbeelden In dit artikel beantwoorden we 10 vragen over de waardepropositie. Heb jij een andere vraag, stuur

Lees verder
doelstellingen voorbeelden

Doelstellingen

Wat zijn doelstellingen? Doelstellingen zijn duidelijk gedefinieerde, specifieke en meetbare beoogde resultaten van een organisatie, cluster, afdeling, project, team en/of professional. Het schets een duidelijk

Lees verder
Sociale innovatie De Gouden Ananas legt de betekenis uit

Sociale innovatie

Wat is sociale innovatie? De betekenis van sociale innovatie gaat online alle kanten op, ook in de wetenschappelijke literatuur word je niet direct veel wijzer.

Lees verder