Wat is een marketingstrategie?

Een integrale marketingstrategie geeft antwoord op de vraag hoe jullie de organisatiedoelstellingen door middel van marketingdoelstellingen willen behalen. Voor zakelijke dienstverleners en andere bedrijven is dit belangrijk, omdat het focus aanbrengt voor het management en medewerkers in hoe jullie waarde gaan creëren. Maar ook geeft het de prioriteiten weer, er zijn tenslotte altijd 1001 manieren om iets te bereiken.

Een b2b marketingstrategie gaat om die reden dan ook over alle P’s uit de marketingmix. Want door alle P’s op elkaar af te stemmen – van prijs en promotie tot processen en mensen – creëer je een sterke consistente aanpak voor groei. Met als resultaat een strategie die niet alleen inspeelt op markttrends, maar ook duurzame groei mogelijk maakt.

In het artikel Een Marketingplan maken doe je zo, delen we de stappen die je zet voordat je een strategie maakt. Denk aan het vaststellen van de gewenste situatie bestaande uit onder andere de missie en visie, kernwaarden, doelstellingen en organisatiestrategie. Dit is een logische stap, want het geeft antwoord op wat jullie toekomstige staat is als bedrijf. Hier moeten de marketingactiviteiten naadloos op aansluiten. Een goede marketingstrategie zorgt dan ook voor focus, richting, snelle besluitvorming en bijsturing.

Dus jij en je team hebben bepaalde ambities voor het bedrijf. En jullie willen dit verwerken in een marketingstrategie, goed bezig! Misschien deed je dit al vaker of is het de eerste keer.

Wist je dat 46% van de zakelijke dienstverleners met groeiambitie geen marketingstrategie heeft?

Zonde, want een marketingstrategie zorgt voor:


Genoeg over de voordelen van een integrale marketingstrategie, laten we beginnen. In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

Wat is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie is de strategie, de aanpak, waarin jullie vastleggen hoe jullie met marketing de doelstellingen van het bedrijf gaan behalen. Oxford College vat het samen als de logica waarmee een bedrijf de marketingdoelstellingen (afgeleid van de bedrijfsdoelstellingen) hoopt te halen. Sommigen spreken van een marketingstrategie, anderen over een marketingplan met een strategie. De laatste houden wij bij marketingbedrijf de Gouden Ananas aan, omdat er best wat voorwerk bij komt kijken. Hierover meer in het artikel een marketingplan maken.

Marketing geeft als vakgebied antwoord op de vraag hoe een organisatie waarde gaat creëren voor haar omgeving. Dit kun je nauw opvatten, als in voor klanten en aandeelhouders, maar het is natuurlijk meer van de tijd om het breed op te vatten. Zoals voor medewerkers, de maatschappij, het milieu, enzovoorts. Bedrijven die slagen in structureel waarde toe te voegen, zijn in de regel succesvol.

Gaan jullie zelf aan de slag met jullie strategie en plan? Download dan gratis het Gouden marketingplan template. Dit geeft je houvast voor de te doorlopen stappen.

marketingplan template download gratis

Waarom is een marketingstrategie belangrijk voor succes?

Voor zakelijke dienstverleners is een integrale marketingstrategie een belangrijke succesfactor, omdat het zorgt voor focus en richting in hoe waarde wordt gecreëerd. Het gaat hierbij om het afstemmen van alle P’s uit de marketingmix – van prijs tot processen – om een consistente en krachtige aanpak te realiseren. Dit leidt tot duurzame groei, snelle besluitvorming, en een duidelijke weg naar succes.

Het formuleren van een goed onderbouwde marketingstrategie is dus belangrijk. Waarom? Nou, dit kan het je bedrijf opleveren:

Dit doet een marketingstrategie voor je organisatie, het helpt bij

Tip, deze marketingworkshops helpen je verder

  1. Wil je beter worden doelgroepenselectie? Volg de unieke workshop doelgroep bepaling.
  2. Liever de behoeften van stakeholders van een plan beter in kaart brengen en begrijpen? Bekijk dan de praktische training stakeholder management.
Training Stakeholder management

Wat is de plek van de integrale marketingstrategie in mijn organisatie?

De strategie hoort op organisatieniveau ontwikkeld te worden. Op basis van de hoofdlijnen strategie kunnen teams aan de slag met delen hiervan, welke ze altijd terugkoppelen aan de bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Hun manier van waarde creëren is tenslotte helpen om deze te realiseren.

Overigens betekent dit niet dat alle operationele strategieën bij de marketingafdeling terechtkomen. Want, de P’s bevatten vrijwel alle hoofdelementen van een bedrijf. Dus alle soorten disciplines kunnen, nee moeten hiermee aan de slag om samen te werken aan succes.

gouden marketing scan

Waarom gaat een integrale marketingstrategie over de hele mix?

De mix bestaat uit:

Een marketingstrategie moet over de hele mix van marketing gaan, omdat elke P bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Door ze op elkaar af te stemmen, creëer je een samenhangende aanpak, wat de kans op succes vergroot. Logisch, de neuzen staan tenslotte dezelfde kant op. Uiteindelijk maakt het niet uit hoe goed één aspect is uitgewerkt; als de andere P’s niet op hetzelfde niveau zitten, blijft het resultaat achter.

Potentiële klanten van de Gouden Ananas richten zich vaak op de vraag rondom promotie. Want, ze zijn al heel goed bezig. Dat is tenminste de overtuiging, maar vaak worden veel keuzes, zoals prijs, product, processen en zelfs mensen gekozen op basis van interne voorkeuren in plaats van interne en externe waardecreatie en dat is zonde.

Die focus op promotie is logisch, want dat is zichtbaar. Maar wat we als klant ervaren, maakt vaak het verschil in dat we iets willen afnemen en blijven terugkomen. Kijk maar naar Coolblue:

Overigens baseer ik bovenstaande op een bedrijfsbezoek met presentatie van eindbaas Pieter Zwart himself.

Wat zijn de valkuilen bij het formuleren van een marketingstrategie?

Een weinig inspirerende strategie, een marketingstrategie die het feestje van het management was, die vergaten de medewerkers die ermee aan de slag moeten, geen onderdeel van het ontwikkelproces maakten, enzovoorts. Kortom, zorg voor samenhang, commitment, optimalisatie (dus flexibiliteit) en actie.

Een voorbeeld van hoe snel dingen kunnen veranderen

In 2023 werd Chat GPT als generatieve AI-tool gelanceerd. In een klap werden AI-tools beschikbaar gemaakt voor het grote publiek. Van Midjourney naar koppelingen met marketing-, klantcontact-, hr- en financetools. Dit was een ontwikkeling die velen niet voorzagen. Het bracht onrust in diverse markten. Meer weten zie ook Chat GPT prompts voor marketeers.

Hoe kiezen organisaties dan hun strategische veranderingen?

Zoals hierboven omschreven, heeft dit vaak te maken met veranderingen in de omgeving van de organisatie. Daarom is continue analyse van wat er buiten de deur gebeurt, cruciaal. Er zijn hier talloze methoden voor. De eenvoudigste en bekendste is wellicht de DESTEP/DEPEST. Waarbij wordt gekeken naar factoren rondom demografie, economie, sociologisch, technologisch, ecologisch en politiek en wetgeving. Deze modellen bieden houvast om de omgeving te analyseren en te handelen naar de inzichten. Maar ook zaken als doelgroepenanalyse, klantonderzoeken en interne analyses helpen bij het verkrijgen van inzichten. Deze kan het team dan weer samenvatten in een SWOT-analyse om snel prioriteiten te stellen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van jullie strategie? Plan dan een gratis adviescall van 30 minuten in.

Modellen om een marketingstrategie te maken

Zoals gezegd eerder aangegeven is onderzoek een belangrijk onderdeel van de voorbereiding het formuleren van de marketingstrategie. Op basis van die inzichten en een toolbox met een aantal ‘bewezen’ strategieën kun je samen met het team een brainstorm organiseren, waarin jullie tot de beste invulling komen. Houdt hierbij zoals eerder aangegeven goed de doelstellingen -strategie en missie en visie van de organisatie in het achterhoofd. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een aanpak die zich richt op de concurrent of juist op waardecreatie. Hieronder volgen enkele bekende modellen voor marketingstrategieën:

De concurrentiestrategie van Porter

Porter, professor aan Harvard en bedrijfseconoom, ontwikkelde in zijn carrière onder andere het vijfkrachtenmodel en het waardeketenmodel. Hij ontwikkelde ook deze marketingstrategieën:

Waardestrategieën van Treacy en Wiersema

Bij deze strategieën zet je in op het uitblinken op één of twee (waarde)assen. Hier zijn verschillende combinaties in te bedenken, enkele voorbeelden zijn:

Een combinatie biedt ook veel potentie, onderzoek eens hoe Airbnb daar invulling aangeeft. Zij zetten in op zowel het proces als de klantrelatie. Meer informatie en voorbeelden vind je hier.

Maar ook deze modellen voor de strategie helpen je op weg

Het vijfkrachten model van Philip Porter

Porters Vijf Krachten Model helpt je bij het in kaart brengen van de markt waarin het bedrijf opereert. Wel zo handig, want inzicht in de markt en andere aanbieders, is de basis van de marketingstrategie om waarde te creëren. Dit marketingstrategie model identificeert en evalueert vijf marktkrachten die de intensiteit van concurrentie in een industrie bepalen en daarmee de winstgevendheid beïnvloeden. De vijf krachten zijn:

Dit marketingstrategie model biedt bedrijven inzichten om marketingstrategieën te ontwikkelen om bewust met de kansen en bedreigingen van de marktwerking om te gaan.

Boston Consulting Group

De BCG-matrix helpt bij het bepalen van de waarde van diverse product- en/of dienstengroepen van de organisatie. Het helpt dus bij het evalueren van hun verschillende producten, diensten of bedrijfseenheden op basis van hun marktgroei en marktaandeel. De matrix verdeelt producten en diensten in vier categorieën:

De BCG-matrix helpt bedrijven bij het bepalen welke producten moeten worden geïnvesteerd in, welke moeten worden behouden of afgebouwd, en welke moeten worden afgestoten. Een mooie aanvulling op dit marketingstrategie model is de 80/20 principe ook wel het Pareto principe, waarbij je eerst analyseert uit welke 20% type klanten, 80% van de winstgevend voortkomt.

Een marketingstrategiemodel dat de productmarktcombinatie in kaart brengt, is de MABA-analyse

De MABA-analyse helpt jullie bij het in kaart brengen van de aantrekkelijkheid van de productmarktcombinaties (of dienstmarktcombinaties). Op basis van de uitkomsten kunnen jullie besluiten welke producten en diensten moeten worden versterkt met investeringen en innovaties. Maar ook welke moeten worden afgebouwd. Met dit model werk je met de marktaantrekkelijkheid en de concurrentiekracht van de organisatie (mits van toepassing). Uiteindelijk helpt het model met het maken van drie besluiten, namelijk investeren, desinvesteren of selectief investeren.

De Ansoffmatrix

De Ansoffmatrix helpt bij het bepalen van groeistrategieën. Het werkt met twee assen; bestaande/nieuwe producten/diensten en bestaande/nieuwe markten. Afhankelijk van de situatie kan dit uitkomen op strategieën als marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie. De situatie en de strategie helpen bij de verdere invulling van de strategie.

7S-model McKinsey

Het 7S-model geeft een duidelijk overzicht van de interne eigenschappen van een onderneming, met name de sterkste en zwaktes. Door naar de verschillende variabelen te kijken, kunnen strategische keuzes worden gemaakt die de uitkomsten moeten verbeteren. Dit model kan worden gebruikt voor het formuleren van organisatiestrategieën tot marketingstrategieën.

Het gaat in op de verschillende variabelen. Denk aan strategie, structuur, systemen, stijl, kernvaardigheden, personeel en gedeelde waarden/cultuur.
Dit model is een goede oplossing om het onderscheidende vermogen van de onderneming, maar ook de capaciteiten van het personeel en de structuur van het bedrijf in kaart te brengen.

Naast het onderzoek kun je inspiratie opdoen door te kijken naar andere organisaties. Daarom vind je hieronder voorbeelden variërend van Tesla tot het Antoni van Leeuwenhoek.

Marketingstrategie voorbeelden voor diverse sectoren

1. Tesla

Elon Musk heeft zich vooral gefocust op het verbeteren van de zichtbaarheid van zijn bedrijf op de markt. Zijn engagement op sociale mediaplatforms, zoals Twitter, speelt hierbij een belangrijke rol. Het is zelfs zo dat zijn persoonlijke accounts steeds meer gaan fungeren als een soort marketingkanaal voor de onderneming.

Een van de typische kenmerken van Elon Musk? Hij verspreidt regelmatig controversiële berichten via het internet. In sommige gevallen deelt hij zelfs video’s of berichten van testprocedures voor zijn producten, die vaak mislukken. Niet bepaald goede marketing, zou je denken, maar zijn aanpak werkt blijkbaar wel om aan naamsbekendheid te winnen.

Ook een interessant weetje: investeerders kunnen niet rechtstreeks een franchise aankopen van Tesla. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van verkoopcentra, die zowel instaan voor de verkoop zelf als voor de klantendienst.

2. Zorg: Amsterdam UMC

Amsterdam UMC is een goed voorbeeld van een onderneming die zich op het vlak van marketing onderscheidt van gelijkaardige instellingen en organisaties. De belangrijkste pijlers zijn:

De S.P.I.T.S kernkwaliteiten van UMC Amsterdam spelen een essentiële rol bij het bepalen van de strategie: Samenwerken, Persoonlijk, Innovatief, Toonaangevend en Selectief.

Aan de andere kant maakt Amsterdam UMC ook gebruikt van een aantal kernwaarden: Zorgzaam, Initiatiefrijk en Nieuwsgierigheid. Een unieke strategie de misschien minder weg heeft van een traditionele marketingaanpak, maar toch bijdraagt aan de populariteit van deze organisatie.

marketingplan template gratis download

3. Zorg: Antoni van Leeuwenhoek

Het Antoni van Leeuwenhoek Nederlands Kankerinstituut beoogt specifieke doelen door te bouwen op de belangrijkste kwaliteiten en kernwaarden:

4. De b2b journey van AFAS

De AFAS Marketing Journey is een goed voorbeeld van een marketingstrategie waarbij het creëren van naamsbekendheid centraal staat. Daarbij ligt de focus ook op het begeleiden van klanten. Het creëren van WOW-momenten en het toevoegen van echte waarde, zijn hierbij onmisbaar.

5. Utrecht Marketing

Utrecht Marketing zet Utrecht in de spotlight en richt zich op bezoekersmarketing, maar ook op het aantrekken van talent en het promoten van culturele activiteiten. Daarbij ondersteunt Utrecht Marketing ook nieuwe ondernemingen en speelt het een belangrijke rol bij aspecten als inclusiviteit, duurzaamheid en leefbaarheid in de stad.

Utrecht Marketing is een partneronderneming, maar ook een reputatiebouwer en kennispartner die verschillende partijen samenbrengt, ongeacht de sector. Dit is een goed voorbeeld van een organisatie die aan G2C-marketing doet en zich dus vooral richt op maatschappelijk relevante thema’s. Interessant om te weten is dat Utrecht Marketing op lokaal, regionaal, maar ook nationaal en internationaal niveau actief is.

marketingplan template download gratis

Dit was hem

Hopelijk heb je nieuwe inzichten opgedaan rondom de marketingstrategie. Het belangrijkste is misschien wel het inzicht in wat marketing als strategisch instrument voor alle organisaties commercieel en non-profit kan betekenen, om hun doelstellingen te realiseren.

Het opstellen van een marketingstrategie, daar komt heel wat bij kijken. Het bepalen van je marketingdoelen, het vastleggen van een marketingbudget en het opstellen van een competitieve analyse vormen slechts enkele van de belangrijkste taken die je moet ondernemen.

Plan gratis een adviescall in en ontdek hoe we je kunnen helpen bij het maken van de marketingstrategie

Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd. Wellicht denk je hier moeten we mee aan de slag, maar ontbreekt het je aan tijd, kennis en/of ervaring. Daar helpen we je graag mee. Plan daarom een gratis adviescall van 30 minuten in met adviseur Sayna de Voogd.