B2b marketing trends 2024

B2b marketing trends 2024

Wat zijn de b2b marketing trends dit jaar? Je weet wel de trends die je als directie of marketingmanager van een b2b organisatie niet wil missen. De Gouden Ananas zet ze voor je op een rij. Ga je aan de slag met de integratie van b2b marketing trends in jouw marketingaanpak? Dan hebben we een gouden cadeau voor je, namelijk het marketingplan template. Ontworpen op basis van onze adviesgesprekken met directies en Mt’s in de afgelopen 10 jaar. Download hem hier.

B2B marketing trend #1 AI

Dé b2b marketingtrend gaat uiteraard over AI. Want de evolutie die afgelopen jaar plaatsvond met de generatieve open AI opende de weg voor massale toepassingen. In het artikel 30+ Chat GPT prompts voor strategische marketeers deel ik opdrachten die je Chat kunt geven. Maar er is zoveel meer wat AI voor een organisatie kan doen. Voornamelijk als organisaties het strategisch inzetten om concurrentievoordeel te benutten. Het gaat dan natuurlijk om het slim in je voordeel laten werken van alle voordelen die AI te bieden heeft. Van generatieve AI tot programma’s. AI strategisch implementeren om concurrentievoordeel te creëren en behouden kost wel wat. Namelijk het vermogen om te durven experimenteren. Dus voer zoals bij elke strategische keuze onderzoek en analyses uit, op basis van interne analyses en externe analyses, zoals klantdata-analyse, marketingdata, marktsegmentatie en doelgroepanalyse. Schets op basis daarvan van de doelgroepen customer journey’s en selecteer onderdelen waar AI van toegevoegde waarde kan zijn (Marketingtribune).

In het artikel Wat is b2b marketing? Geven we een duidelijk overzicht van wat belangrijk is binnen deze tak van marketing, zoals de b2b klantbehoeften.

b2b marketing trends 7x goudenananas

Trend #2 Personalisatie blijft het antwoord op de vraag hoe marketing bijdraagt aan de organisatieambities.

Generaties zijn hip in marketing. Vooral in de B2C variant. Toch blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek van Rudolph et al. (2021) dat er veel mythes bestaan rondom dit thema. Deze mythes en vooroordelen worden ook doorgetrokken in b2b omgevingen. Kijk maar naar de (voor)oordelen over oudere medewerkers op de werkvloer. Of het beperken van de inzet van onlinemarketing en e-commerce als onderdeel van de marketingmix voor oudere groepen DMU’s. Hoe zit dat bij jouw organisaties? Maken jullie onderscheid op basis van generaties?

In het artikel Future of Marketing Is Intergenerational schrijft Mauro Guillén dat generaties enkel en alleen bestaan in de verbeelding. Des te meer reden om ons te richten op het individu in plaats van op leden van (denkbeeldige) generaties volgens Guillén op Harvard Business Review. Dit is in een (b2b) context best logisch, daar er vaak wordt gekozen voor accountmanagement, sales of direct marketing, allemaal afgestemd op het individu in plaats van een denkbeeldige massa. En ja, personalisatie is duurder dan massacommunicatie, maar de opbrengsten per klant liggen ook vele malen hoger.

BBN-international schrijft ook dat account-based marketing (ABM een toevlucht gaat nemen). Op strategisch niveau wel te verstaan.

B2B marketing trend #3 Duurzaamheid

Duurzaamheid. Niet als hype. Maar als echte kern van de organisatie. Een strategische keuze.

duurzaamheid marketingtrend

In onze strategische marketingadviezen, nemen we het standaard mee, op basis van de bedrijfsidentiteit. Met nieuwe EU-richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive zijn organisaties vanaf 2024 verplicht om te rapporteren over duurzaamheidsprestaties. In het kort een rapportage over het effect op milieu, sociaal en goverance. De beroepsorganisatie voor accountants, de NBA, schrijft dat grote bedrijven dit vanaf 2024 moeten rapporteren vanaf 2026 beursgenoteerde mkb-bedrijven.

Dit heeft gevolgen voor elk type b2b bedrijf dat levert aan organisaties met deze verplichting. Duurzaamheid is hiermee niet langer een keuze, maar onderdeel van een verplichting om je klanten te helpen transparant te kunnen rapporteren. Hoe dit op te nemen in de eigen marketing? Dat gaat uiteraard vooral over de mix, in het bijzonder product, distributie, planeet en mensen.

Bij de marketing P van promotie spelen b2b contentmarketing, videomarketing en story telling een belangrijke rol. Je kent vast en zeker het AIDA-model, dus je weet dat niet op elk touch point in een klantreis informatie verstrekken de juiste aanpak is. Toch vinden we nog altijd marketing waar alleen de zendmodus aanstaat. Zonde. Richt je eens op de dialoog. Hier profiteer je op termijn hoe dan ook van. Want het zorgt voor betere vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google. Door goede integratie met advertenties combineer je een push en pull strategie voor je bedrijf. Daarnaast helpt het de organisatie ook direct om gevonden te worden op voice search (ingesproken zoekopdrachten). Voortbordurend op promotie zien we dat hybride en virtuele evenementenmarketing er is om te blijven. Je kent het wel congressen die een hybride of enkel een online variant hosten. Daarnaast spelen er bij promotie sinds jaren al beperkingen door cookie- en privacywetgeving. Dat speelt ook in 2024 een belangrijke rol.

B2b marketing trend #5 Bouw aan je merk

Of je nu werkt voor een tussenhandelaar, eigen producten of diensten op de markt brengt of halffabricaten produceert. Werk aan je branding. De afgelopen 10 jaar heeft de Gouden Ananas organisaties in al deze vormen geadviseerd. We merken dat 90% van onze klanten in eerste instantie geen sterk merk hadden. Dat was tenslotte niet nodig b2b-markt, nietwaar? Nou, fout dus. Want het is belangrijk voor het succes van de organisatie om een top-of-mind-positie te krijgen en te behouden bij de doelgroepen van de organisatie. Dat noemen we positionering. Het pijnlijkste zijn (voor ons) bedrijven die handelen in de merken van anderen, maar vervolgens veel tijd en geld steken in die naamsbekendheid. Nu is de afhankelijkheid al ontzettend hoog tussen hun leverancier (merkeigenaar) en het eigen bedrijf. Mocht de leverancier om wat voor reden dan ook in diskrediet vallen of erger nog verdwijnen van de Nederlandse markt. Waar staat jullie bedrijf dan? Dus voor je (te) kort door de bocht gaat en zegt, dat maakt niet uit, dat doen we al jaren zo. Volg deze gouden tip; maak een buyer-supplier analyse en kijk in hoeverre die relatie wel zo vervlochten moet zijn. Maak een doelgroepanalyse, doe onderzoek naar een manier waar waarde wordt gecreëerd voor de doelgroepen. Is het strategisch verantwoord of moet je ingrijpen?

B2b trend #6 Offline

Hallo, b2b relaties bouw je over het algemeen nog voornamelijk offline op. Vergeet dus niet de offline marketing; service, product/dienst, distributie (laat je inspireren door Coolblue) en meer.

Het wordt al jaren geroepen, maar influencermarketing staat ook dit jaar weer op de trendlijst, die van Wordstream.com om precies te zijn. Zo liet General Electrics influencers bekend om hun fotografie op hun productiesites. Vraag je bij de inzet van influencermarketing net als bij elke andere trend af waarom je het doet, hoe het bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen en voor welke doelgroepen het belangrijk is. Zo kan het voor de arbeidsmarketing heel interessant zijn, maar voor klanten nietszeggend. Zo heeft IBM een Instagram-account opgezet waar medewerkers laten zien hoe het is om bij IBM te werken.

Doe er je voordeel mee, maar pas ze alsjeblieft alleen toe als ze passen binnen de integrale marketingstrategie. Doe je vandaag maar één ding? Download dan in elk geval gratis ons Gouden Marketingplan template. Dan kun je snel je huidige plan verbeteren of een nieuw plan maken. Wel zo handig.

marketingplan template download gratis

Deel deze post

Gerelateerde posts

Wat is b2b marketing?

Wat is b2b marketing? Hoe zet je het in? Waar moet je opletten? Of je nu de huidige aanpak gaat verbeteren of een nieuwe ontwikkelt. Wat je wil en moet weten lees je hier.

Lees verder
marktsegmentatie goudenananas

Marktsegmentatie

Marktsegmentatie wat is het? Hoe voer je onderzoek en analyse uit? En hoe kom je tot een concrete beschrijving? Je leest het bij de Gouden Ananas

Lees verder