Groeistrategie.
Zo maak je een killer groeistrategie voor je mkb-bedrijf.
Wat is een groeistrategie? Een groeistrategie geeft in planvorm antwoord op de vraag hoe jullie het bedrijf gaan laten groeien. Je maakt dit concreet door specifieke initiatieven te benoemen, uiteraard met als doel de groei van het bedrijf.
Groei is een prachtig woord.
Het doet me denken aan weelderige, groene planten die tot aan de horizon groeien. Maar in de zakelijke dienstverlening gaat groei over zaken als nieuwe klanten en/of medewerkers aantrekken en behouden, meer uit bestaande relaties te halen, innovatie, het versterken van de marktpositie of uitbreiding van het dienstenportfolio. Of juist het verkleinen van de maatschappelijke en milieu-impact van de dienstverlening.
Best belangrijk dus. Daarom lees je er alles over in dit artikel.
Over de groeistrategie en groei
Zoals elke strategische keuze zorgt een groeistrategie voor focus en gerichte acties. Voordat je aan de strategie begint, stel je dus eerst een duidelijke aanleiding en doelen op. Deze doelen komen in een ideale wereld voort uit de organisatiedoestellingen en organisatiestrategie.
Vervolgens breng je door middel van onderzoek de situatie in kaart. Dat bestaat uit extern onderzoek, zoals marktonderzoek, bestaande uit trendsonderzoek, concurentieonderzoek, doelgroepenanalyses en meer. Maar ook interne analyses, zoals financieelonderzoek, klantonderzoek, medewerkersonderzoek, enzovoort.
Op basis van die onderzoeksinzichten en -conclusies kom je tot een goed onderbouwde groeistrategie. En daarmee werk je structureel en doelgericht aan de groei van het bedrijf.
Groei wordt vaak gezien als lineair: *the sky is the limit*. Tegenwoordig geloven steeds meer adviseurs, net als ik in een mix van cyclus- en liniaire groei. In dit artikel lees je meer over groei, dit artikel schrijf ik speciaal voor mkb-ondernemers, werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Uiteraard is het ook van toepassing als je daar niet onder valt.
Heb je weinig tijd? Ga dan direct naar het onderwerp wat je interessant vindt:
- Wat is het?
- Typen bedrijfsgroei
- Hoe verhouden verschillende strategieën zich tot elkaar?
- Groeistrategie modellen
- Inspiratie
- Stappenplan om je strategie te bepalen
Oh ja, wie ben ik dan? Ik ben Sayna de Voogd, oprichter en strateeg bij marketingbedrijf de Gouden Ananas, de groeipartner voor zakelijke dienstverleners. Want jouw marketing, is mijn expertise. Dat is het al meer dan 14 jaar. Waarom een marketingstrateeg je meer kan vertellen over groeistrategie? Omdat het alle onderdelen van de marketingmix raakt. Lees je mee?
Typen bedrijfsgroei
Er zijn verschillende soorten groei, sommige kosten meer tijd en geld dan andere. Hieronder een kort overzicht, mede geïnspireerd door HubSpot:
Organische groei
Hierbij investeren jullie de opbrengsten terug in het bedrijf om verder te groeien. Bijvoorbeeld door te sparen voor nieuwe apparatuur of een pand.
Interne groei
De focus ligt hierbij op het optimaliseren van interne processen, (marketing P van processen). Bijvoorbeeld met een marketingaudit of automatisering met AI.
Strategische groei
Dit zijn doelgerichte initiatieven voor groei. Dit kost vaak meer tijd en geld, mogelijk financiering. Zoals innovatie of b2b marketingstrategieën
Hoe verhouden verschillende strategieën zich tot de groeistrategie?
Een groeistrategie staat nooit op zichzelf. Je hebt bedrijfsdoelen en -strategie die de basis vormen voor groei. Marketing speelt altijd een cruciale rol in groei, want het gaat over het blijvend creëren van waarde voor klanten, medewerkers en markt. Of je nu:
- Processen gaat automatiseren.
- Nieuwe klanten of medewerkers gaat aantrekken.
- Klanten en medewerkers wil behouden.
- Nieuwe diensten of producten gaat ontwikkelen.
- Een kėkke campagnes gaat ontwikkelen.
- Of nieuwe samenwerkingspartners of verkoopkanalen gaat inzetten.
Kortom, het moet altijd waarde toevoegen.
Hoe je dat doet, hoort ‘officieel’ thuis in de marketingstrategie of het strategische marketingplan van je bedrijf. Maar mijn advies is om zo weinig mogelijk verschillende strategische plannen naast elkaar te maken als mkb-ondernemer. Dit belemmert de uitvoeringskansen en verhoogt de kans dat ze digitaal stof vangen, omdat er niets meegebeurt. Zonde van het werk. Hoe je de strategieën kun combineren is door simpelweg in één document ook de aanpak voor de groei op te nemen. Duidelijk gelinkt aan een doelstelling van het bedrijf die hierover gaat. De onderzoeksinzichten kun verwerken in een van de modellen om een groeistrategie te formuleren. Je leest er hieronder meer over.
Wil je nu je dit leest, direct inzicht in de groeikansen van je bedrijf?
Vraag dan gratis de scan aan en krijg inzichten en tips voor groei.
Wat dan wel? Integreer groeistrategie modellen in je plannen
Voor de bedrijfsstrategie, het groeivraagstuk en de marketing heb je goede inzichten nodig. Denk aan budget, marktonderzoek (potentiële klanten, concurrenten), interne inzichten (medewerkers, diensten, processen), en klantinzichten. Bepaal vooraf goede onderzoeksvragen, zodat je alles in één uitvoerbare strategie kunt verwerken. Hier zijn de meest gebruikte modellen:
Ansoff-matrix
Helpt bij het bepalen van groeistrategieën door te kijken naar nieuwe of bestaande diensten en markten. Het model geeft opties zoals marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie (Toolshero).
De groeipiramide van McKinsey Deze piramide biedt een gestructureerde aanpak voor groei, met lagen zoals operationele verbeteringen, uitbreiding naar nieuwe markten, productontwikkeling en strategische partnerships (Toolshero).
Porter’s generieke strategieën
Dit model geeft richtlijnen voor het kiezen van een competitieve strategie. Richt je op kostenleiderschap, differentiatie of focus op basis van marktkrachten (Strategischmarketingplan).
Groeistrategie ideeën
In de basis zijn er best eenvoudige groeistrategieën te bedenken die ‘evergreen’ zijn, als in ze verwelken niet zelfs niet met het daglicht dat trends en ontwkkelingen er op werpen.
Voeg meer waarde toe dan de concurrentie
Laten we eerlijk zijn veel dienstverlenende bedrijven zijn niet zo spannend of speciaal. Zelf mijn eigen marketingbedrijf de Gouden Ananas is in de basis niet bijzonder. Wat het speciaal maakt is wat mijn klanten over onze samenwerking zeggen, de resultaten die we boeken in de vorm van financiële groei, het aantrekken van medewerkers, het ontwikkelen van 20x betere dienst-markt-fits dan wat ze hadden en dat in bijzonder weinig tijd (daar wordt mijn werk trouwens niet goedkoop van, maar het kost jou en je team wel minder tijd, dat wordt gewaardeerd), er is geen infuusconstructie (ben je niet blij of kan ik je niet meer helpen dan nemen we als vrienden afscheid), oh ja samenwerken is vaak ook wel een feestje.
Ideeën om als zakelijk dienstverlener meer waarde te leveren dan de concurrentie
- Expertise (maar dat is een beetje saai).
- Implementatie van data en AI in je processen (doe ik ook, Chat is mijn beste vriend).
- Zorg voor een opvallende interne cultuur die klanten ook ervaren.
- Realiseer een cultuur waarin continu, blijvend en snel waarde wordt gecreëerd voor interne en externe doelgroepen.
- Zet in op duurzame en inclusieve groei.
- Branding (jullie merk) beter uitdragen aan de binnen en buiten wereld.
- Alle P’s van marketing tot in de puntjes kloppend maken met en voor specifieke doelgroepen.
Voor de hand liggende groeistrategieën.
Dit zijn onder andere:
- Werk aan een innovatiestrategie en -cultuur.
- Zorg voor flexibiliteit ook in je workforce.
- Commiteer je aan inclusieve en duurzame groei (vermijdt verleidelijke marketing priet-praat als je het inhoudelijk niet kan leveren).
- Ontwikkel je leiderschap als directeur, toon lef, zoals McKinsey aangeeft speel je een gouden rol in de groeistrategie van je bedrijf.
Maar ook deze tools leveren inspiratie voor de juiste groeistrategie
- Het Business Model Canvas, iets dat ik standaard inzet bij klanten in de ontwikkeling van een marketingstrategie.
- Ontdek nieuwe markten met behulp van een Gouden marketingworkshop, zoals de workshop Doelgroepen bepalen met een serious game om echt beter te snappen wie het zijn.
- De Blue Ocean strategie, in het kort; waarom zit je te vissen in een overvolle agressieve markt, als jullie ook waarde kunnen creëren in blauwe oceaan.
- Het waardepropositiecanvas helpt jullie bij het aanscherpen van de product (dienst) en markt fit.
In 6 stappen naar een groeistrategie
- Formuleer een heldere vraagstelling: Welke richting wil je op met je groei?
- Bepaal je doelstellingen: Zorg dat ze SMART zijn.
- Voer intern en extern onderzoek uit: Analyseer je organisatie en de markt.
- Trek conclusies en gebruik modellen: Maak gebruik van bijvoorbeeld de Ansoff-matrix of McKinsey-piramide.
- Maak een keuze: Kies de strategie die het beste bij jouw bedrijf past.
- Voeg een persoonlijke touch toe: Zorg dat je strategie aansluit bij de identiteit van je bedrijf.
Tot zo ver mijn tips over de groeistrategieën die je kunt inzetten voor je bedrijf. Wil je sparren over hoe je dit voor je bedrijf aanpakt? Plan hieronder dan een kennismaking met me in. Zoals ik hierboven al heb omgeschreven valt groei samen met het creëren van waarde voor klanten, medewerkers en markt. Hoe ik jullie kan helpen de groeiambities te realiseren?
Laat mij de b2b marketingstrategie maken
Maak samen sneller keuzes tijdens mijn strategieworkshops.
Haal meer uit de marketing met coaching.
Veelgestelde vragen
Wat zijn groeistrategieën?
Een plan om gedetailleerd te bepalen hoe je bedrijfsdoelen bereikt.
Welke groeistrategie past bij mijn bedrijf?
Volg om te beginnen de stappen uit het stappenplan.
Welke groeimodellen kun je gebruiken?
Gebruik bijvoorbeeld de Ansoff-matrix of Porter’s generieke strategieën. Elk model biedt handvatten om een duurzame groeistrategie te ontwikkelen.