Doelgroepbeschrijving

Doelgroepbeschrijving

Het belang van gedetailleerde doelgroepbeschrijvingen voor directies en marketingmanagers

Een doelgroepbeschrijving, zo gedetailleerd mogelijk en gebaseerd op inzichten uit marktonderzoek, doelgroepanalyse en data zijn cruciaal voor de kans van slagen van de organisatiestrategie. Want ze vormen de basis van waardecreatie bij doelgroepen. Maar ja, waarde creëren en toevoegen is een beetje moeilijk als je geen idee hebt voor wie je het uiteindelijk doet.

doelgroepbeschrijving goudenananas.nl

Zoals wel vaker in mijn artikelen bedoel ik met marketing, echte marketing; dus een integrale marketingstrategie voor de gehele marketingmix en niet enkel marketingcommunicatie of promotie. Dus waarde toevoegen heeft niets te maken met een zoet verkoopverhaal, maar met een mix die secuur is afgestemd op, daar komt ie een doelgroepomschrijving. Wil je echte verbeteringen doorvoeren?

Download dan de Gouden strategische marketingplan template, helemaal gratis.

Waarom is een doelgroepbeschrijving belangrijk?

In dit artikel vertel ik je meer over de waarde van gedetailleerde doelgroepbeschrijvingen voor directies en marketingmanagers om deze te ontwikkelen en toe te passen. Want doelgroepkennis hoort op beide niveaus van de organisatie tiptop in orde te zijn. Het vormt namelijk de basis voor de marketingstrategie bij zowel b2c als b2b marketing.

Succesvolle strategieën beginnen bij een goede doelgroepomschrijving

Aangezien een organisatie strategisch concurrentievoordeel realiseert door waarde te creëren voor marktsegmenten. Door bijvoorbeeld beter, andere, unieke variabelen. Is het strategisch bepalen van de doelgroepen en het samenvatten van de kennis over een doelgroep in een actuele doelgroepomschrijving onmisbaar.

De ingrediënten van een goede doelgroepbeschrijving

Je kunt hierbij denken aan:

  • Inzichten over de doelgroepen
  • Van data naar inzicht: Op basis van trends, klant- en marktdata kunnen conclusies worden getrokken.
  • Gedetailleerde doelgroepbeschrijving inclusief relevante data, bronnen en inzichten. Benoem ook welke op wat voor manier in de strategie worden opgepakt.
  • Vat de doelgroepomschrijving samen in persona’s. Die zo realistisch zijn dat je bijna met ze in gesprek kan.
  • Zorg voor een plan van aanpak om de doelgroepbeschrijving en persona’s up-to-date te houden. Met welke interval wordt er opnieuw onderzoek gedaan? Dagelijks, wekelijks, maandelijks, per kwartaal of jaar?

Tip: Het non-stop analyseren zou het werk van een strategische marketingafdeling moeten zijn. Om kansen en risico’s tijdig te signaleren en hier adequaat op te reageren. Hoe is dit bij jullie organisatie geregeld? Niet? Niets om je voor te schamen in de afgelopen 10 jaar adviseerde ik meer dan 100 directie- en managementteams, waarbij meer dan een organisatie niets was geregeld. Maar als je serieuze ambities wil waarmaken, is het wel noodzakelijk daar vanaf nu verandering in te brengen.

marketingplan template download gratis

Vertaal je doelgroepomschrijving naar Persona’s

Een effectieve manier om doelgroepen te beschrijven is door het creëren van persona’s, gedetailleerde fictieve profielen die de verschillende segmenten van de doelgroep vertegenwoordigen. Deze worden vaak gebaseerd op onderzoek, enquêtes en interviews met echte klanten, en bevatten informatie zoals demografische gegevens, gedragskenmerken, doelen en uitdagingen. Door zich te richten op deze persona’s kunnen bedrijven hun marketingboodschappen en -strategieën personaliseren en relevanter maken voor specifieke doelgroepen.

Voordelen van een diepgaand inzicht in de doelgroepen

Diepgaand inzicht stimuleert groei op diverse manieren. Jullie kunnen groeien en leren van de verschillende variabelen in de marketingmix. De organisatie begrijpt de doelgroep en daarmee klant beter dan ooit. Ook biedt het kansen als het gaat om inzichten die eerder werden gemist. Je brengt deze kansen eenvoudig in kaart door een SWOT-analyse te maken na de analysefase.

Leuk en aardig, maar hoe kom je tot de inzichten, data en kennis om een doelgroepbeschrijving te maken?

Nou, dat kan op verschillende methoden en tools. Zelf werken we afhankelijk van de situatie bij de klant met onder andere het CBS, KvK, Sociaal-Cultureel Planbureau of de Sociaal Economische Raad. Ook werken we graag op basis van inspiratie uit andere landen en sectoren. De tools laten zich samenvatten als markt-, klant- en leveranciersonderzoek. Maar ook gesprekken met medewerkers over hun kennis. Het administratie- en CRM-systeem en meer. Door een combinatie van deze methoden te gebruiken, kunnen bedrijven een compleet beeld krijgen van de doelgroepen en waardevolle inzichten verzamelen en samenvatten in gedetailleerde doelgroepomschrijvingen, die de basis vormen voor effectieve strategieën.

Verbinding tussen de inzichten en de doelstellingen: een strategische benadering

Een succesvolle doelgroepbeschrijving wil je nauw integreren met de overkoepelende organisatiedoelstellingen en -strategieën. Dit betekent dat directies en marketingmanagers moeten begrijpen hoe de behoeften en verwachtingen van hun doelgroepen passen bij de bredere bedrijfsidentiteit. Door deze verbinding te maken, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun marketinginspanningen niet alleen gericht zijn op het aantrekken van klanten, maar ook op het creëren van waarde op lange termijn voor zowel het bedrijf als de klanten.

Heb je hulp nodig bij de strategie? Schakel ons b2b marketingbureau in als dé partner om de ambities te realiseren.

Als je vandaag één ding doet, doe dan in elk geval:

  • Download het Gouden Marketingplan Template
  • Schiet intern een afspraak in om te kijken wanneer jullie doelgroepomschrijving voor het laatst is up-to-date is gemaakt. Echt, plan hem snel in en bedank me later ;-).

Deel deze post

Gerelateerde posts

Wat is b2b marketing?

Wat is b2b marketing? Hoe zet je het in? Waar moet je opletten? Of je nu de huidige aanpak gaat verbeteren of een nieuwe ontwikkelt. Wat je wil en moet weten lees je hier.

Lees verder
marktsegmentatie goudenananas

Marktsegmentatie

Marktsegmentatie wat is het? Hoe voer je onderzoek en analyse uit? En hoe kom je tot een concrete beschrijving? Je leest het bij de Gouden Ananas

Lees verder