Een goede doelgroepomschrijving helpt je verder

Een doelgroepomschrijving, zo gedetailleerd mogelijk en gebaseerd op inzichten uit marktonderzoek, doelgroepanalyse en data zijn cruciaal voor de kans van slagen van de organisatiestrategie. Want ze vormen de basis van waardecreatie bij doelgroepen. Maar ja, waarde creëren en toevoegen is een beetje moeilijk als je geen idee hebt voor wie je het uiteindelijk doet.

doelgroepbeschrijving goudenananas.nl

Zoals wel vaker in mijn artikelen bedoel ik met marketing, echte marketing; dus een integrale marketingstrategie voor de gehele marketingmix en niet enkel marketingcommunicatie of promotie. Dus waarde toevoegen heeft niets te maken met een zoet verkoopverhaal, maar met een mix die secuur is afgestemd op, daar komt ie een doelgroepomschrijving. Wil je echte verbeteringen doorvoeren?

Download dan de Gouden strategische marketingplan template, helemaal gratis.

Waarom is een doelgroepomschrijving belangrijk?

In dit artikel vertel ik je meer over de waarde van gedetailleerde doelgroepomschrijvingen voor directies en marketingmanagers om deze te ontwikkelen en toe te passen. Want doelgroepkennis hoort op beide niveaus van de organisatie tiptop in orde te zijn. Het vormt namelijk de basis voor de marketingstrategie bij zowel b2c als b2b marketing.


Workshop doelgroep bepaling Gouden Ananas

Deze marketingworkshop helpt je bij het bepalen van doelgroepen

Heb je nog geen duidelijk beeld van de doelgroepen? Dan is het tijd om terug te gaan naar een eerdere stap in je doelgroepanalyse. Namelijk de workshop doelgroep bepaling. Deze unieke workshop neemt je stap voor stap mee. Hierdoor leer je hoe je dit voor je huidige marketingplan en elk nieuw plan aanpakt. Heb je te maken met stakeholder management? Dan helpt de praktische training stakeholder management je verder.


Succesvolle strategieën beginnen bij een goede doelgroepomschrijving

Aangezien een organisatie strategisch concurrentievoordeel realiseert door waarde te creëren voor marktsegmenten. Door bijvoorbeeld beter, andere, unieke variabelen. Is het strategisch bepalen van de doelgroepen en het samenvatten van de kennis over een doelgroep in een actuele doelgroepomschrijving onmisbaar.

De ingrediënten van een goede doelgroepomschrijving

Je kunt hierbij denken aan:

Tip: Het non-stop analyseren zou het werk van een strategische marketingafdeling moeten zijn. Om kansen en risico’s tijdig te signaleren en hier adequaat op te reageren. Hoe is dit bij jullie organisatie geregeld? Niet? Niets om je voor te schamen in de afgelopen 10 jaar adviseerde ik meer dan 100 directie- en managementteams, waarbij meer dan een organisatie niets was geregeld. Maar als je serieuze ambities wil waarmaken, is het wel noodzakelijk daar vanaf nu verandering in te brengen.

gouden marketing scan

Vertaal je doelgroepomschrijving naar Persona’s

Een effectieve manier om groepen mensen te omschrijven is door het creëren van persona’s, gedetailleerde fictieve profielen die de verschillende segmenten van de doelgroep vertegenwoordigen. Deze worden vaak gebaseerd op onderzoek, enquêtes en interviews met echte klanten, en bevatten informatie zoals demografische gegevens, gedragskenmerken, doelen en uitdagingen. Door zich te richten op deze persona’s kunnen bedrijven hun marketingboodschappen en -strategieën personaliseren en relevanter maken voor specifieke doelgroepen.

Voordelen van een diepgaand inzicht in de doelgroepen

Diepgaand inzicht stimuleert groei op diverse manieren. Jullie kunnen groeien en leren van de verschillende variabelen in de marketingmix. De organisatie begrijpt de doelgroep en daarmee klant beter dan ooit. Ook biedt het kansen als het gaat om inzichten die eerder werden gemist. Je brengt deze kansen eenvoudig in kaart door een SWOT-analyse te maken na de analysefase.

Leuk en aardig, maar hoe kom je tot de inzichten, data en kennis om een doelgroepbeschrijving te maken?

Nou, dat kan op verschillende methoden en tools. Zelf werken we afhankelijk van de situatie bij de klant met onder andere het CBS, KvK, Sociaal-Cultureel Planbureau of de Sociaal Economische Raad. Ook werken we graag op basis van inspiratie uit andere landen en sectoren. De tools laten zich samenvatten als markt-, klant- en leveranciersonderzoek. Maar ook gesprekken met medewerkers over hun kennis. Het administratie- en CRM-systeem en meer. Door een combinatie van deze methoden te gebruiken, kunnen bedrijven een compleet beeld krijgen, waardevolle inzichten verzamelen en samenvatten in gedetailleerde doelgroepomschrijvingen, die de basis vormen voor effectieve strategieën.

Verbinding tussen de inzichten en de doelstellingen: een strategische benadering

Een succesvolle doelgroepomschrijving wil je nauw integreren met de overkoepelende organisatiedoelstellingen en -strategieën. Dit betekent dat directies en marketingmanagers moeten begrijpen hoe de behoeften en verwachtingen groepen mensen wel of niet passen bij de bredere bedrijfsidentiteit. Door deze verbinding te maken, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun marketinginspanningen niet alleen gericht zijn op het aantrekken van klanten, maar ook op het creëren van waarde op lange termijn voor zowel het bedrijf als de klanten.

Heb je hulp nodig bij de strategie? Schakel ons b2b marketingbureau in als dé partner om de ambities te realiseren.

Voorbeeld doelgroepomschrijving

Als je vandaag één ding doet, doe dan in elk geval: