Communicatiedoelstelling voorbeeld nodig?

Communicatiedoelstelling voorbeeld nodig?

Ga je een communicatieplan maken zoek je een communicatiedoelstelling voorbeeld? Mooi, want we zetten er meer dan 40 voor je op een rij! In het artikel Communicatiedoelstellingen de basis vertellen we je meer over wat het zijn. In het kort geven ze richting aan een project, (interne of externe) gedragsverandering of communicatiecampagne. Zoals je ook leert in de online training Communicatiedoelstellingen Maak Je Zo! leid je deze doelstellingen af van de organisatiedoelstellingen. Op die manier dragen ze altijd bij aan de realisatie van de ambities of doelen van de organisatie.

communicatiedoelstelling voorbeeld nodig gouden ananas

Nou ben je klaar voor een bak aan inspiratie? Je krijgt namelijk 40x een communicatiedoelstelling voorbeeld. Er bestaan verschillende soorten doelstellingen. Daarom volgt de Gouden Ananas de indeling die wetenschappelijk onderzoekers publiceerden in het Journal of Marketing Communications. Nu denk denk je misschien, wat zijn die dan? Nou, dat zijn kennis, gevoelens of emoties, voorkeur, overtuiging en aankoop. Maar in dit artikel delen ze op op basis van het soort communicatie. Namelijk:

Sommige professionals hebben de voorkeur aan het benoemen van technieken in hun doelstellingen. Daar ben ik, Sayna de Voogd adviseur innovatie en gedragsverandering bij de Gouden Ananas geen fan van. De reden is dat je dan al vroegtijd in je aanpak beperking oplegt. Dat kan de creativiteit voor andere oplossingen in de weg komen te staan. En daardoor kan de juiste tactiek uiteindelijk niet worden gekozen. Sterker nog het zorgt ervoor dat je vroegtijdig naar een operationele invulling gaat, die hoogst waarschijnlijk niet is gestoeld op analyses en inzichten. Maar op de stellige overtuiging dat een training of campagne altijd de beste resultaten opleveren. Wat vinden we dan wel prettig werken? SMART doelstellingen die doelgroepen bevatten.

Communicatiedoelstelling voorbeeld voor nieuw gedrag

Dit gaat over projecten waar gedragsverandering centraal staat. Dit kan in de publieke ruimte, intern bij collega’s of extern klanten of burgers zijn. De eerste communicatiedoelstelling voorbeelden:

1. Het gebruik van plastic verpakkingen door klanten binnen 12 maanden met 50% verminderen. Voor de beeldvorming zou het dus een optie kunnen zijn om invulling te geven aan de in te zetten tactieken of middelen. Zoals… door het lanceren van een milieueducatieprogramma en het promoten van herbruikbare alternatieven.

2. Het aantal medewerkers dat gebruikmaakt van het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer neemt binnen 9 maanden met 40% toe. Optionele toevoeging: door het aanbieden van toegemoedkoming op OV-kaarten.

DOELSTELLINg meer gebruik ov

3. Binnen 6 maanden stapt 30% van onze klanten over op een abonnementsmodel voor onze diensten.

4. Zorg dat de komende 6 maanden 30% minder mensen afval achterlaat op straat. 

5. Stimuleer de komende 12 maanden fietsgebruik ten opzichte van autogebruik, laat het fietsgebruik met 10% stijgen.

6. Realiseer een daling in het aantal verkeersongevallen op verkeerspunten X, Y en Z van 20%. Subdoel: Zorg dat 80% van de voetgangers stopt voor een rood verkeerslicht bij verkeerspunt X. 

7. 80% van de medewerkers drinkt minimaal 2 liter water per dag in het jaar X. 

8. Zorg dat 0% van de bezoekers van park X tijdens hun bezoek in het park rookt. 

Verandercommunicatie

Met verandercommunicatie bedoel ik een speciale vorm van interne communicatie. Bijvoorbeeld om nieuwe manieren van werken te realiseren. Ondanks dat in de basis verandering nooit stopt, hebben deze projecten vaak een bepaalde houdbaarheid. Hieronder vind je 3x een communicatiedoelstelling voorbeeld voor verandercommunicatie.

9. Implementeer een nieuw intern softwareplatform met een adoptiegraad van 90% onder de doelgebruikers binnen 4 maanden.

10. Begeleid de organisatie door het rebrandingproces, waarbij binnen 12 maanden 100% van de medewerkers de nieuwe merkrichtlijnen volgt.

11. Verhoog de klantacceptatie van een vernieuwd product met 25% in het eerste kwartaal na de lancering.

Communicatiedoelstelling voorbeeld voor interne communicatie

Hieronder vind je 16x een communicatiedoelstelling voorbeeld voor een interne campagne.

12. Bereik een interne Net Promoter Score (NPS) van +30 binnen het medewerkersbestand voor het einde van het jaar.

13. Ontwikkel en lanceer een intern mentorprogramma met ten minste 50 actieve mentor-mentee koppelingen binnen 6 maanden, om de kennisoverdracht en professionele ontwikkeling te bevorderen.

14. Verhoog het kennisniveau over interne zaken van medewerkers op afdeling X met 75%.

15. Realiseer een stijging in de waardering van de interne communicatie tussen afdelingen, met een eindbeoordeling van 7 uit 10 punten. 

16. Realiseer een stijging van 15% in de medewerkerstevredenheid en -loyaliteit binnen 12 maanden. Subdoel: De betrokkenheid van medewerkers bij bedrijfsbeslissingen verhogen met 10%. 

17. Verhoog de professionele vaardigheden met 10% om een verbetering van de productiviteit binnen 12 maanden te realiseren. (Optie: Verhoog de kennis en vaardigheden van medewerkers door middel van interne trainingen en ontwikkelingsprogramma’s). 

18. Moedig medewerkers aan om feedback te geven en ideeën aan te dragen door middel van een open communicatiecultuur en feedbackmechanismen, met als doel het genereren van ten minste één nieuwe innovatieve oplossing die we per kwartaal realiseren.

19. Zorg voor een positieve houding van medewerkers ten aanzien van veranderingen, met als doel binnen 8 maanden een daling van 25% realiseren in de weerstand tegen verandering.

Zelf aan de slag? Maar weet je nog niet hoe? Bestel de template: SMART  communicatiedoelstellingen maken hier. 

template

Meer voorbeelden voor interne communicatie

20. Bereik een interne Net Promoter Score (NPS) van +30 binnen het medewerkersbestand voor het einde van het jaar.

21. Ontwikkel en lanceer een intern mentorprogramma met ten minste 50 actieve mentor-mentee koppelingen binnen 6 maanden, om de kennisoverdracht en professionele ontwikkeling te bevorderen.

22. Verhoog het kennisniveau over interne zaken van medewerkers op afdeling X met 75%.

23. Realiseer een stijging in de waardering van de interne communicatie tussen afdelingen, met een eindbeoordeling van 7 uit 10 punten.

24. Realiseer een stijging van 15% in de medewerkerstevredenheid en -loyaliteit binnen 12 maanden. Subdoel: De betrokkenheid van medewerkers bij bedrijfsbeslissingen verhogen met 10%.

25. Verhoog de professionele vaardigheden met 10% om een verbetering van de productiviteit binnen 12 maanden te realiseren. (Optie: Verhoog de kennis en vaardigheden van medewerkers door middel van interne trainingen en ontwikkelingsprogramma’s).

26. Moedig medewerkers aan om feedback te geven en ideeën aan te dragen door middel van een open communicatiecultuur en feedbackmechanismen, met als doel het genereren van ten minste één nieuwe innovatieve oplossing die we per kwartaal realiseren.

27. Zorg voor een positieve houding van medewerkers ten aanzien van veranderingen, met als doel binnen 8 maanden een daling van 25% realiseren in de weerstand tegen verandering.

Communicatiedoelstelling voorbeeld voor campagnecommunicatie

28. Verhoog in het komende kwartaal de naamsbekendheid met 20% bij doelgroep X (optie: door middel van een gerichte PR-campagne).

29. Versterk het imago van het merk door een consistente merkboodschap uit te dragen in al onze communicatie-uitingen gedurende het jaar 2024.

30. Verbeter in de komende 6 maanden de klanttevredenheid met 10% (optie: door snellere en effectievere klantenservice te bieden).

31. Vergroot in het komende kwartaal het aantal volgers op Instagram met 25% (optie: door het bieden van meer visueel aantrekkelijke content en het inzetten van social media advertising).

32. Verhoog het komende jaar de verkoop van onze producten met 15% (optie: door middel van gerichte marketingcampagnes en het optimaliseren van onze e-commerce-activiteiten).

33. Bouw via social media een owned online community van 10.000 trouwe fans op (optie) door het bieden van waardevolle en relevante content en interactie met onze volgers).

34. Verhoog de kennis van doelgroep X, Y, Z over de voordelen van product X met 20% in periode X .

35. Verhoog de betrokkenheid op onze socialmedia-kanalen met 30% in Q1.

36. Verhoog de efficiëntie en betrokkenheid van medewerkers met 10% in het jaar 2024.

37. Vergroot het komende kwartaal het aantal nieuwsbrief-abonnees met 20%.

38. Verhoog het komende kwartaal het organische websiteverkeer met 25%.

39. Zorg voor positieve publiciteit rondom het nieuwbouwproject X in gemeente Y, met de publicatie van minimaal één positief artikel in de digitale krant per maand.

40. Versterk de merkidentiteit door middel van het creëren van een merkidentiteit en het uitdragen van de kernwaarden van ons merk.

Dan nog een ding

Dit was 40x een communicatiedoelstelling voorbeeld, speciaal voor jou op een rij gezet. Super veel succes met je project of plan! Ben je nog niet helemaal van je zaak? Bestel dan de online training, handig, want je leert niet alleen meer over hoe je ze maakt. Je hebt in 60 minuten de doelstellingen voor jouw project of campagne klaar.

Deel deze post

Gerelateerde posts

Organisatiedoelstellingen.

Wat zijn organisatiedoelstellingen? Organisatiedoelstellingen zijn de korte en middellange doelstellingen van een organisatie. Deze formuleert het management om de organisatie te leiden naar het realiseren

Lees verder