
Een communicatiedoelstelling of meerdere zijn essentieel voor elke organisatie, project of campagne. Want daarin definieer wat je bij doelgroepen wil bereiken en hoe je dit gaat meten. In het artikel Alles, okay veel over communicatiedoelstellingen schreven we er al uitgebreid over. Maar, wat zijn nu goede communicatiedoelstelling voorbeelden? Nou, dat vinden we een hele goede vraag. Daarom zet de Gouden Ananas er 25(!), ja 25, voor je op een rij. Gewoon ter inspiratie.
Heb je de doelstellingen voor de communicatie al bepaald? Dan is het tijd voor de volgende stap de communicatiestrategie schrijven.
Communicatiedoelstelling voorbeelden die gaan over het merk en marketingcommunicatie
1. Verhoog de naamsbekendheid met 20% in het komende kwartaal door middel van een gerichte PR-campagne.
2. Versterk het imago van het merk door een consistente merkboodschap uit te dragen in al onze communicatie-uitingen gedurende het jaar 2023.
3. Verbeter de klanttevredenheid met 10% in de komende zes maanden door snellere en effectievere klantenservice te bieden.
4. Vergroot het aantal volgers op Instagram met 25% in het komende kwartaal door het bieden van meer visueel aantrekkelijke content en het inzetten van social media advertising.
5. Verhoog de verkoop van onze producten met 15% in het komende jaar door middel van gerichte marketingcampagnes en het optimaliseren van onze online shop.
6. Bouw een community van 10.000 trouwe fans op via social media door het bieden van waardevolle en relevante content en interactie met onze volgers.

Communicatiedoelstelling voorbeelden gedragsverandering
Doelstellingen maak je ook voor te veranderen gedrag in de publieke ruimte óf bij collega’s of klanten. Een aantal voorbeelden:
7. Verminder de komende 6 maanden het aantal mensen dat afval op straat achterlaat met 30%.
8. Stimuleer fietsgebruik ten opzichte van auto-gebruik door middel van communicatiecampagnes die de voordelen van fietsen benadrukken. Dit met als doel een stijging van 10% van het aantal mensen dat regelmatig (minimaal 2x per week) de fiets gebruikt in de komende 12 maanden.
9. Zorg dat 80% van de voetgangers stopt voor een roodverkeerslicht. Met als doel een daling van 20% in het aantal verkeersongevallen op deze punten.
10. Moedig mensen aan om minimaal 2 liter water per dag te drinken.
11. Zorg dat 0% van de bezoekers van park x tijdens hun bezoek in het park rookt.
Communicatiedoelstelling voorbeelden voor interne communicatie
12. Verhoog de waardering van de interne communicatie tussen afdelingen van een rapportcijfer 6 naar een 7 uit 10.
13. De betrokkenheid van medewerkers bij bedrijfsbeslissingen verhogen met 10%. Met als doel een stijging van 15% in de medewerkerstevredenheid en -loyaliteit binnen 12 maanden.

14. Verhoog de kennis en vaardigheden van medewerkers door middel van interne trainingen en ontwikkelingsprogramma’s, met als doel een stijging van 10% in de professionele vaardigheden en een verbetering van de productiviteit binnen 12 maanden.
15. Moedig medewerkers aan om feedback te geven en ideeën aan te dragen door middel van een open communicatiecultuur en feedbackmechanismen, met als doel het genereren van ten minste één nieuwe innovatieve oplossing die we per kwartaal realiseren.
16. Verander de houding van medewerkers ten opzichte van veranderingen in positieve zin, met als doel een daling van 25% in de weerstand tegen verandering binnen 8 maanden.
Vervolg voorbeelden
18. Verhoog de kennis van doelgroep X, Y, Z over de voordelen van product X met 20% .
19. Verhoog de betrokkenheid op onze socialmedia-kanalen met 30%.
20. Verhoog de efficiëntie en betrokkenheid van medewerkers met 10%.
21. Vergroot het komende kwartaal het aantal nieuwsbrief-abonnees met 20%.
22. Verhoog het komende kwartaal het organische websiteverkeer met 25%.
23. Zorg voor positieve publiciteit door minimaal een keer per maand met een positief journalistiek artikel in een digitale krant te komen.
24. Vergroot het komende kwartaal het aantal online leads met 15% in.
25. Versterk de merkidentiteit door middel van het creëren van een merkidentiteit en het uitdragen van de kernwaarden van ons merk.

Hi, mijn naam is Sayna de Voogd strateeg bij de Gouden Ananas en happy to help bij vraagstukken op het gebied van duurzame groei bij organisaties. Want van het maken van impact help ik graag. Digitaal kennismaken? Stuur me een Whatsapp-bericht of neem contact op.
Fotocredits:
Foto door Liza Summer op Pexel https://www.pexels.com/nl-nl/foto/licht-vrouw-telefoon-browsen-6348056/.
Foto door Markus Spiske op Pexel https://www.pexels.com/nl-nl/foto/zwarte-prullenbak-met-vol-afval-3806764.
Foto meeting door Jason Goodman op Unsplash.