30 communicatiedoelstellingen voorbeelden
Ben je op zoek naar een aantal communicatiedoelstellingen voorbeelden voor je nieuwe communicatieplan of communicatiestrategie? Mooi, want ik zet er 30(!) voor je op een rij.
In het artikel de Communicatiedoelstellingen FAQ geef ik antwoord op veelgestelde vragen. In het kort geven communicatiedoelstellingen richting aan een project, (interne of externe) gedragsverandering of communicatiecampagne. Je leidt deze doelstellingen altijd af van de organisatiedoelstellingen. Op die manier dragen ze altijd bij aan de realisatie van de ambities of doelen van de organisatie.
Tip: Verwerk je inspiratie op basis van deze voorbeeld communicatiedoelstellingen direct.
Download de handige SMART Communicatiedoelstellingen Template en verwerk de inspiratie uit deze communicateidoelstellingen voorbeelden direct in je eigendoelstellingen. Je beantwoordt de vragen in het template en formuleert zo de doelstellingen. Handig als je snel een goed plan wil maken.
Communicatiedoelstellingen voorbeelden
Nou, ben je klaar voor een bak aan inspiratie? Je krijgt namelijk 30 communicatiedoelstelling voorbeelden. Er bestaan verschillende soorten doelstellingen. Volgens de wetenschappelijk onderzoekers in het Journal of Marketing Communications, zijn dat kennis, gevoelens of emoties, voorkeur, overtuiging en aankoop. In dit artikel delen de voorbeelden op basis van het soort communicatie. Namelijk:
Sommige professionals hebben de voorkeur aan het benoemen van tactieken in hun doelstellingen. Zoals “we willen de interne betrokkenheid met X% vergroten door berichten op intranet te plaatsen”. Ik adviseer je dit niet te doen.
De reden is dat je dan al direct beperkingen meegeeft aan de te formuleren aanpak in je plan. Dat beperkt de noodzaak van het doen van onderzoek en zorgt dat je handelt op basis van aannames. Ook kan het de creativiteit ‘de nek omdraaien’ en je beperken om juist open te staan voor andere technieken en oplossingen. Als je dat doet kan je de verkeerde technieken kiezen, op basis van (voor)oordelen en aannames.
Sterker nog, het zorgt ervoor dat je vroegtijdig naar een operationele invulling gaat, die waarschijnlijk niet is gebaseerd op onderzoek en inzichten. Zonde!
Wat werkt dan wel? SMART doelstellingen die doelgroepen bevatten.
Communicatiedoelstellingen voorbeelden voor nieuw gedrag
Dit gaat over projecten waar gedragsverandering centraal staat. Dit kan in de publieke ruimte, intern bij collega’s of extern bij klanten of burgers zijn. De eerste communicatiedoelstelling voorbeelden zijn:
1. We helpen onze klanten te kiezen voor een alternatief van plastic verpakkingen, zodat 50% meer daarvoor kiest.
2. We zorgen ervoor dat we als medewerkers van bedrijf X, 40% vaker voor het ov kiezen als we van en naar het werk reizen.
3. Van onze klanten stapt binnen 6 maanden 30% over op een abonnementsmodel voor onze diensten.
4. We zorgen dat in de komende 6 maanden het afval achtergelaten door mensen bij ons bedrijf met 30% afneemt.
5. We stimuleren de komende 12 maanden fietsgebruik ten opzichte van autogebruik. Daardoor laten we het fietsgebruik met 10% stijgen.
6. We realiseren een daling in het aantal verkeersongevallen op verkeerspunten X, Y en Z van 20%. Subdoel: Zorg dat 80% van de voetgangers stopt voor een rood verkeerslicht bij verkeerspunt X.
7. We stimuleren onze medewerkers om minimaal 2 liter water te drinken, zodat op datum X 80% van de medewerkers minimaal 2 liter water per dag drinkt.
8. We zorgen ervoor dat 0% van de bezoekers van park X, tijdens hun bezoek in het park rookt.
Verandercommunicatie
Met verandercommunicatie bedoel ik een speciale vorm van interne communicatie. Bijvoorbeeld om nieuwe manieren van werken te realiseren. Ondanks dat in de basis verandering nooit stopt, hebben deze projecten vaak een bepaalde houdbaarheid. Hieronder vind je drie voorbeelden van communicatiedoelstellingen rondom verandercommunicatie.
9. We realiseren een adoptiegraad van 90% binnen 4 maanden voor ons nieuwe interne softwareplatform.
10. Het managementteam begeleidt de organisatie door het rebrandingproces, waarbij binnen 12 maanden 100% van de medewerkers de nieuwe merkrichtlijnen volgt.
11. We verhogen de klantacceptatie van een vernieuwd product met 25% in het eerste kwartaal na de lancering.
Communicatiedoelstelling voorbeeld voor interne communicatie
Hieronder vind je 16 communicatiedoelstellingen voorbeelden voor interne campagnes.
12. We bereieken een interne Net Promotor Score (NPS) van +30 binnen het medewerkersbestand voor het einde van jaar X.
13. Binnen 6 maanden realiseren we een intern mentorprogramma, met ten minste 50 actieve mentor-mentee-matches.
14. De manager van afdeling X verhoogt het kennisniveau over interne zaken, van medewerkers op afdeling X met 75%.
15. We realiseren een stijging in de waardering van de interne communicatie tussen afdelingen, met een eindbeoordeling van 7 uit 10 punten.
16. We zorgen binnen 12 maanden voor een stijging van 15% in de medewerkerstevredenheid en -loyaliteit.
Subdoel: De betrokkenheid van medewerkers bij bedrijfsbeslissingen verhogen met 10%.
17. We verhogen binnen 12 maanden de professionele vaardigheden van medewerkers met 10% om een verbetering van de productiviteit te realiseren.
18. We moedigen medewerkers de komende 3 maanden proactief aan om feedback te geven en ideeën aan te dragen door middel van een open communicatiecultuur en feedbackmechanismen, hierdoor genereren we ten minste één nieuwe innovatieve oplossing.
19. Binnen 8 maanden zorgen we voor 25% minder weerstand ten aanzien van veranderingen bij onze collega’s.
Zelf aan de slag? Maar weet je nog niet hoe? Bestel de template: SMART communicatiedoelstellingen maken hier.
Communicatiedoelstelling voorbeeld voor campagnecommunicatie
20. We verhogen in het komende kwartaal de naamsbekendheid met 20% bij groep X.
21. We versterken ons merkimago met 10% door een consistente merkboodschap uit te dragen in al onze communicatie-uitingen gedurende het jaar 2024.
22. We verbeteren in de komende 6 maanden de klanttevredenheid met 10%.
23. We vergroten in het komende kwartaal het aantal volgers op Instagram met 25%.
24. We bouwen via social media een owned online community van 10.000 trouwe fans op.
25. We verhogen de kennis van groep X, Y, Z over de voordelen van nieuw gemeentelijk armoedebestrijdingsbeleid X met 20% in periode X.
26. We verbeteren de betrokkenheid op onze socialmediakanalen met 30% in Q1.
27. We verhogen de efficiëntie en betrokkenheid van medewerkers met 10% in het jaar 2024.
28. We verbeteren de houding van doelgroep X ten aanzien van het gewenste gedrag Y met 10%.
29. We verhogen het komende kwartaal het organische websiteverkeer met 25%.
30. We zorgen voor 20% meer positieve publiciteit rondom het nieuwbouwproject X in gemeente Y.
De communicatiedoelstellingen zijn onderdeel van een plan, zoals een:
- projectplan
- stakeholder management plan
- marketingplan
- communicatieplan.
Zorg daarom voor grondige analyses, zoals externe en interne analyses, stakeholdersanalyses en doelgroepanalyses.
Dan nog een ding
Dit was ‘m: veertig keer een communicatiedoelstelling voorbeeld. Ik zette ze met plezier, speciaal voor jou op een rij. Veel succes met je project of plan! Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak? Download dan gratis het SMART Communicatiedoelstellingen Template. Succes!
Over de auteur
Mijn naam is Sayna de Voogd, adviseur bij de Gouden Ananas. Kan ik je ergens bij helpen? Neem dan contact op.