Effectieve communicatiemiddelen voor elk doel

Zoek jij naar inspiratie als het gaat om in te zetten communicatiemiddelen? Of je nu een communicatieplan maakt voor een beleidsplan, een project, de implementatie van de innovatiestrategie, een gedragsveranderingsplan, een intern hrm plan of iets anders. Communicatie speelt hier een cruciale rol.

communicatiemiddelen

In dit artikel:

Dus wat de aanleiding ook is, hier vind je een overzicht van communicatiemiddelen voor meer succes. En omdat iedere professional andere behoeften heeft, hebben we een overzicht samengesteld van communicatiemiddelen die je kunt inzetten voor verschillende toepassingen. Met deze communicatiemiddelen breng je doelgericht en efficiënt de boodschap over, afgestemd op de communicatiedoelstellingen en doelgroepen.

Wat zijn communicatiemiddelen?

Communicatiemiddelen zetten we in bij communicatie en de uitwisseling van informatie (Wikipedia). In dit artikel gaat het specifiek over de inzet van middelen om een boodschap over te brengen van een organisatie naar een specifieke groep mensen. Ze zijn dan ook standaard onderdeel van een plan om dat voor elkaar te krijgen. Of het nu gaat om interne, externe, commerciële of overheidsboodschappen. Denk aan sociale media advertenties, persberichten, e-mailcampagnes, webinars en fysieke flyers. Elk middel heeft zijn eigen sterktes.

Je keuze maak je op basis van onderzoek, waarover hieronder meer. Ben bij je keuze creatief en kritisch, wat in het verleden niet of wel werkte, biedt geen garanties voor het hier en nu. Begin bij het vaststellen van communicatiedoelstellingen. Een handige tool hiervoor is mijn template communicatiedoelstellingen maak je zo.

SMART communicatiedoelstellingen template download

Hoe kies je de juiste communicatiemiddelen

Bij het kiezen van de juiste communicatiemiddelen volg je een paar belangrijke stappen:

  1. Onderzoeksfase: Begin met grondig onderzoek. Zorg voor een duidelijke probleemdefinitie door middel van externe en interne analyse modellen. Voer ook doelgroeponderzoek uit. Om een communicatiemiddelen selectie te maken, moet je namelijk de groepen die je wil bereiken begrijipen. Welke kanalen gebruiken ze? Wat speelt er in hun leven? Hoe ontvangen en verwerken ze het liefst informatie?

  2. Doelstellingen: Formuleer op basis van de organisatiedoelstellingen, doelstellingen voor je plan. Op deze manier zorg je vanaf het begin dat je werk bijdraagt aan dat wat belangrijk is voor de organisatie. Inspiratie nodig? Bekijk ook 40+ communicatiedoelstelling voorbeelden. Heldere doelstellingen helpen je om de meest effectieve middelen te kiezen.
  3. Strategie: Ontwikkel een communicatiestrategie die antwoord geeft op hoe de doelstellingen worden behaald. Hierna ga je pas aan de slag met tactieken en kanaal- en middelselectie.

Praktische workshops die je helpen alles uit je plannen te halen

Kun je hulp gebruiken bij doelgroep bepaling of stakeholder management? Dan zijn deze twee praktische marketingworkshops mogelijk iets voor jou!.

Workshop doelgroep bepaling Gouden Ananas
Training Stakeholder management

Communicatiemiddelen voorbeelden

De communicatiemiddelen voorbeelden die we voorstellen delen we in op basis van het touch, tell en sell model. In de touch-fase is de doelstelling over het algemeen gericht op het raken van de ontvanger, bijvoorbeeld met emoties. In de tell-fase is de doelestelling gericht op het informeren en in de sell-/do-fase wil je dat de ontvanger actie onderneemt.

Omdat jouw plan een unieke aanleiding heeft, maken we het volgende onderscheid: beleid, intern (bijv. hr doeleinden), commercieel, studenten en patiënten.

communicatiemiddelen voorbeelden

Communicatiemiddelen voorbeelden beleid

Touch

  1. Sociale media updates en campagne
  2. Zoekmachine advertenties
  3. Infographics
  4. Persberichten en nieuwsartikelen
  5. Video’s
  6. Podcasts met influencers
  7. Webinars
  8. Online enquêtes en polls
  9. Nieuwsbrieven
  10. Online communities
  11. Online beleidsquizzen
  12. Virtuele town hall meetings

Tell

  1. Intranet
  2. Webinars en presentaties
  3. Praktische beleidshandboeken-one pager
  4. E-mail
  5. Trainingssessies en workshops
  6. Nieuwsbrieven (offline)
  7. FAQ
  8. Whitepapers en rapporten
  9. Visuele informatie en grafieken om huidige en nieuwe situatie te duiden
  10. Sessies met beleidsmakers en doelgroep
  11. Policy explainer video’s
  12. Serious gaming

Sell

  1. Workshops en training
  2. Blogartikelen
  3. Feedbacksessies met ontvangers
  4. Case studies en succesverhalen
  5. E-mailcampagnes
  6. Video’s met succesverhalen waaruit beleid blijkt
  7. Social media campagne met oproep tot actie
  8. Beleidschallenges met beloningen
  9. Beleidsgebruikersgroepen

Voorbeelden van interne communicatiemiddelen

Kickstarter (2)

Touch

  1. Onboarding campagne
  2. Intranet
  3. Teams, Yammer, Slack, social media groepen
  4. Posters
  5. Bedrijfspresentaties
  6. Introductie video’s
  7. Informele bijeenkomsten en borrels
  8. Interne nieuwsbrief
  9. Virtuele rondleidingen voor nieuwe medewerkers
  10. Digitale onboarding games

Tell

  1. Intranet artikelen en updates
  2. Interne webinars en presentaties
  3. Handleidingen en documentatie
  4. E-mailcampagnes
  5. Trainingssessies en workshops
  6. FAQ secties op het intranet
  7. Interne rapporten en memo’s
  8. Infographics en visuele uitleg
  9. Teamvergaderingen en presentaties
  10. Interne video tutorials
  11. Interactieve trainingsmodules
  12. Visuele of live samenvattingen van belangrijke updates

Sell

  1. Promotiecampagnes
  2. Prestatieverslagen en evaluaties
  3. Feedbacksessies en enquêtes
  4. Medewerkersbijeenkomsten
  5. E-mailcampagne
  6. Interne succesverhalen en case studies
  7. Belonings- en erkenningsprogramma’s
  8. Interne testimonials
  9. Gamified prestatie tracking tools
  10. Innovatiewedstrijden

Voorbeelden van communicatiemiddelen voor een commercieel plan

Touch

  1. ATL: (online) radio en tv, billboards
  2. Sociale media advertenties
  3. Zoekmachine advertenties
  4. Display advertenties
  5. Video advertenties
  6. Influencer marketing
  7. Podcasts
  8. Social media posts
  9. Viral marketing
  10. Online PR
  11. Online wedstrijden en giveaways
  12. Geotargeted advertenties

Tell

  1. Website
  2. Blogs en artikelen (in- en extern)
  3. Webinars
  4. Leadmagnets (whitepapers en e-boeken)
  5. E-mailmarketing
  6. Online communities en forums
  7. Product demovideo’s
  8. Infographics
  9. Online klantensupport
  10. Interactieve keuzehulp
  11. Personalisatie

Sell

  1. E-commerce websites
  2. Retargeting advertenties
  3. Affiliate marketing
  4. Conversiegerichte e-mailcampagnes
  5. Online reviews en testimonials
  6. Boekingsmodule om afspraak te maken
  7. Scan op basis van dat wat het bedrijf verkoopt
  8. Checkout optimalisatie
  9. In-app aankopen
  10. Flash sales en tijdgebonden aanbiedingen
  11. Sociale bewijskracht

Plan voor de studenten van een hogeschool

Touch

  1. Sociale media advertenties
  2. Zoekmachine advertenties
  3. Video testimonials van huidige studenten
  4. Advertenties via podcasts en influencers
  5. Social media posts en updates
  6. Online PR en nieuwsartikelen
  7. Online wedstrijden en giveaways
  8. Serious game om meer bewust met studiekeuze bezig te zijn

Tell

  1. Website en studieomschrijvingen
  2. Online open dagen en rondleidingen
  3. Blogs en artikelen door docenten en studenten
  4. Webinars voor studiekeuze en opleidingen
  5. Online game om met studiekeuze aan de slag te gaan
  6. Online handleidingen en tutorials
  7. TikTok-campagne
  8. Prijzen, beoordelingen en meer in campagne verwerken
  9. Whatsapp
  10. Virtuele realiteit (VR) lessen
  11. Chatbots voor studiekeuzehulp

Sell

  1. Online aanmelden
  2. Studiekeuze-advies via Whatsapp en TikTok
  3. Online informatieaanvragen
  4. Virtuele open dagen
  5. Testimonials van alumni
  6. Retargeting social media campagne
  7. Retargeting zoekmachine campagne
  8. Call-to-action banners op de website
  9. Studiekeuze hulp

Plan voor de patiënten van een ziekenhuis

Touch

  1. Sociale media campagne
  2. Zoekmachine advertenties
  3. Adverteren in podcasts over gezondheid en behandelingen
  4. Online PR en nieuwsartikelen
  5. Patiëntenverhalen op de website
  6. Gezondheidsapps

Tell

  1. Inloopspreekuur via Whatsapp
  2. Website
  3. Video testimonials van patiënten
  4. Blogs en artikelen door medisch personeel
  5. Webinars over specifieke aandoeningen en behandelingen
  6. Posters
  7. E-mailcampagne
  8. Online gezondheidswedstrijden en challenges
  9. Podcast deelname of eigen podcast
  10. Online communities en forums
  11. Video’s met medische uitleg
  12. Infographics over behandelingen
  13. Online en Whatsapp helpdesk en support

Sell

  1. Online afspraken maken en beheren
  2. E-mailcampagnes met herinneringen voor controles
  3. Online reviews en testimonials van patiënten
  4. Prijzen, beoordelingen en meer in campagen opnemen en op website
  5. Directe communicatie met medisch personeel via mail of Whatsapp
  6. Online inschrijving voor screenings en testen
  7. Gezondheidsapp
  8. Preventieve gezondheidsworkshops

Zelf aan de slag?

Wil je graag aan de slag met je plan? Maar loop je vast op bijvoorbeeld de doelstellingen? No worries, met ons SMART communicatiedoelstellingen template, maak je in een handomdraai effectieve doelstellingen.

Hulp nodig?

Bij het schrijven van het plan en de selectie van de communicatiemiddelen? Neem contact met ons op. De Gouden Ananas helpt organisaties al meer dan 10 jaar met het creëren van plannen die meerwaarde voor de doelgroep opleveren.