gedrag veranderen

Of je nu gedrag wil veranderen bij doelgroepen binnen of buiten de organisatie, de Gouden Ananas helpt jullie versnellen. Uiteraard op een verantwoorde en ethische manier, want we gebruiken inzichten uit de pscychologie. Of het nu gaat om als zorgorganisatie de gemaakte GreenDeals te behalen of meer te innoveren. Gedrag is de sleutelrol in het wel of niet laten slagen van zaken als strategie.

Wil je direct ontdekken hoe het sturen op het veranderen van gedrag bij de doelgroepen je project kan versnellen?

Welke organisaties hielpen we al met gedrag veranderen?

Onder andere:

klanten goudenananas

Gedrag veranderen bij doelgroepen casussen

Zo hielp de Gouden Ananas

Je ziet het, we dragen al jaren bij aan het veranderen van gedrag bij interne en externe doelgroepen.

Hoe pakken we het veranderen van gedrag aan?

Elke situatie is natuurlijk uniek, maar de ananasadviseurs kunnen helpen bij de volgende elementen:


Kunnen jullie hulp gebruiken? Doe dan 1 van de volgende dingen.

  1. Plan een kennismakingsgesprek in met de Gouden Ananas. Klik hier.
  2. Download de 30+ tips om gedrag te veranderen.

Gedrag veranderen communicatie

Communicatiestrategieën staan er vol mee gedragsdoelstellingen. Vaak worden de doelstellingen opgesteld op basis van de kennis-houding-gedrags-communciatiedoelstellingen. Helaas gaat dat model uit van een liniaire opbouw van hoe mensen zich gedragen. Als ze maar geinformeerd zijn, verandert hun houding en daarmee hun gedrag snel. Helaas werkt het menselijk brein (wetenschappelijk) bewezen niet op deze manier. Was het maar zo een feest, dat zou het werk van veel professionals namelijk makkelijker maken. Bij gedragsverandering bij organisaties (intern of extern) vraagt goed onderzoek en meer dan altijd een (massa)mediale oplossing. Begrijp me niet verkeerd, die kunnen soms zeker de beste optie zijn, maar vaak ook niet.

Gedrag veranderen model

Recent sprak ik bijvoorbeeld een lid van een GreenDeal-Team van een ziekenhuis. Zij kijken hoe het ziekenhuis duurzamer kan werken, maar ze ervaren ook veel weerstand van collega’s. Want, de woorden van het lid niet van mij, de collega’s zijn druk en/of lui. Zo is werkt dat helaas niet. Vaker hebben we te maken met psychologische weerstanden. Deze kunnen hun oorsprong hebben in autoriteit, sceptische perspectieven of inertia waarbij het brein ons onbewust aanmoedigt energie te besparen.