Gedrag veranderen bij mensen binnen of buiten de organisatie?
Of je nu gedrag wil veranderen bij doelgroepen binnen of buiten de organisatie, de Gouden Ananas helpt jullie versnellen. Uiteraard op een verantwoorde en ethische manier, want we gebruiken inzichten uit de pscychologie. Of het nu gaat om als zorgorganisatie de gemaakte GreenDeals te behalen of meer te innoveren. Gedrag is de sleutelrol in het wel of niet laten slagen van zaken als strategie.
Wil je direct ontdekken hoe het sturen op het veranderen van gedrag bij de groepen mensen je project kan versnellen?
Welke organisaties hielpen we al met gedrag veranderen?
Onder andere:
- Een provincie
- Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningrijkrelaties
- De gemeente ‘s-Hertogenbosch
- Talloze afdelingen bij dienstverleners
Gedrag veranderen casussen
Zo hielp de Gouden Ananas
- Bij het ontwerpen van het tegengaan van zwerfafval in ‘s-Hertogenbosch.
- Woningzoekenden een gezicht en stem geven bij beslissers over de woningmarkt in opdracht van een provincie.
- Een innovatieve werkvorm om waardevolle input te halen voor strategisch beleid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
- Het verbeteren van de interne samenwerking van afdelingen en teams. Van marketing en sales, tot HR en IT en directie- en managementteams.
- Adviseren hoe een nieuwe manier van werken te introduceren bij een internationaal opererende Non-profit organisatie.
- Maar ook heel sec; groepen mensen buiten de organisatie.
- En nog meer.
Je ziet het, we dragen al jaren bij aan het veranderen van gedrag bij interne en externe doelgroepen.
Hulp nodig bij het bepalen van doelgroepen en stakeholders bij wie het gedrag anders moet?
Bekijk dan ons aanbod praktische marketingworkshops. Waaronder de unieke workshop doelgroep bepaling en de praktische training stakeholder management.
Hoe pakken we het veranderen van gedrag aan?
Elke situatie is natuurlijk uniek, maar de ananasadviseurs kunnen helpen bij de volgende elementen:
- Onderzoek; om de psychologische weerstanden en meer bloot te leggen
- Advies; het formuleren van een onderbouwd advies.
- Realisatie; denk aan zaken als training, brainstormsessies faciliteren, grafisch ontwerp, teamsessies, trainingen of workshops geven, copywriting en meer.
Kun je hulp gebruiken? Doe dan 1 van de volgende dingen.
- Plan een kennismakingsgesprek in met de Gouden Ananas. Klik hier.
- Download de 30+ tips om gedrag te veranderen.
Gedrag veranderen communicatie
Communicatiestrategieën staan er vol mee gedragsdoelstellingen. Vaak worden de doelstellingen opgesteld op basis van de kennis-houding-gedrags-communciatiedoelstellingen. Helaas gaat dat model uit van een liniaire opbouw van hoe mensen zich gedragen. Als ze maar geinformeerd zijn, verandert hun houding en daarmee hun gedrag snel. Helaas werkt het menselijk brein (wetenschappelijk) bewezen niet op deze manier. Was het maar zo een feest, dat zou het werk van veel professionals namelijk makkelijker maken. Bij gedragsverandering bij organisaties (intern of extern) vraagt goed onderzoek en meer dan altijd een (massa)mediale oplossing. Begrijp me niet verkeerd, die kunnen soms zeker de beste optie zijn, maar vaak ook niet.
Gedrag veranderen model
Recent sprak ik bijvoorbeeld een lid van een GreenDeal-Team van een ziekenhuis. Zij kijken hoe het ziekenhuis duurzamer kan werken, maar ze ervaren ook veel weerstand van collega’s. Want, de woorden van het lid niet van mij, de collega’s zijn druk en/of lui. Zo is werkt dat helaas niet. Vaker hebben we te maken met psychologische weerstanden. Deze kunnen hun oorsprong hebben in autoriteit, sceptische perspectieven of inertia waarbij het brein ons onbewust aanmoedigt energie te besparen.