Gedragsverandering modellen die helpen om gedrag aan te passen bij groepen mensen

In dit artikel delen we een aantal gedragsverandering modellen die helpen bij gedragsverandering binnen en buiten organistaties. Het gaat hierbij om gedragsverandering modellen die een hulp middel bieden om het huidige en gewenste gedrag in kaart te brengen en te analyseren welke factoren van invloed zijn om gedrag te veranderen.

Download veranderchecklist goudenananas

Gedragsveranderings modellen overzicht: model 1 de Theory of Plannend Behavior (TPB)

Het eerste model in dit overzicht van gedragsverandering modellen is de Theory of Planned Behavior. Deze werd in 1991 gepubliceerd door Icek Ajzen om gedrag van individuen te begrijpen en te voorspellen. Het gaat hierbij over gedrag dat plaatsvindt op een bepaalde tijd en plaats. De Theory of Plannend Behavior gaat ervan dat bewust gedrag voortkomt uit de intentie tot dat gedrag.

Het belangrijkste onderdeel van dit model is de intentie van de persoon om het gewenste gedrag te vertonen. Ajzen wilde met dit gedragsverandering model al het gedrag van mensen uitleggen waarover ze zelf de controle hebben. Dat is dus anders dan bij nudging, waarbij de nadruk ligt op het sturen op onbewust gedrag. In het verleden werd de Theory of Planned Behavior succesvol toegepast op onder andere voorspellingen van gedrag zoals het maken van gezonde keuzes, het gebruik van gezondheidsdiensten, gedragsovertuiging, reclame en B2C en B2B marketing (Boston University).

Net als andere gedragsverandering modellen kent dit model zijn beperkingen. Zo gaat het model uit van bewust gedrag, terwijl veel gedrag ook onbewust plaatsvindt. Daarnaast gaat dit model uit van de aanname dat gedragsverandering een lineair proces is.

Hoe werkt het gedragsverandering model Theory of Planned behavior?

gedragsverandering modellen theory of planned behavior

Het model kent zes factoren:

Gedragsverandering modellen overzicht: model 2 Diffusion of Innovation (DOI) Theory

Het in 1962 ontwikkelde model door Rogers is misschien wel een van de oudste sociaalwetenschappelijke theorieën. Waarschijnlijk ken je hem ook wel, het is de theorie van innovators, early adopters en laggards. Dit model schets een beeld bij adoptiegedrag van verschillende doelgroepen. Met adoptie doelen we op mensen die iets anders doen dan ze voorheen deden. Rogers ging uit van een belangrijke drijfveer, namelijk dat nieuw gedrag innovatief of nieuw moet zijn om aan te slaan (Boston University).

Dit gedragsmodel geeft inzicht in hoe mensen als onderdeel van een sociaal systeem in de loop van tijd een nieuwe idee, nieuw gedrag, een nieuw product of nieuwe dienst adopteren. Dit gedragsverandering model biedt houvast als het gaat om beter begrijpen waarom iets nieuw in beginsel soms lastig van de grond kan lijken te komen.

Rogers diffusion theory of innovation gedragsverandering model

Workshops die je écht verder helpen

Heb je moeite met het bepalen van doelgroepen of stakeholder management? Dan zijn deze praktische korte marketingworkshops ideaal om te volgen.

Workshop doelgroep bepaling Gouden Ananas
Training Stakeholder management

Rogers presenteert een model met vaste segmenten en kenmerken

Anders dan de andere gedragsverandering modellen in dit overzicht bestaat dit model uit een vaste segmentatie van de populatie met kenmerken.

In tegenstelling tot de andere gedragsverandering modellen kent dit model vijf factoren die de adoptie van een innovatie beïnvloeden. Deze factoren spelen bij elke groep in bepaalde mate een rol:

Het verandermanagementmodel Prosci ADKAR model

Het Prosci ADKAR model werd in 2003 boekvorm vastgelegd door Jeff Hiatt. Het gedragsverandering model ADKAR is volgens de Erasmus Universiteit een van de meest gebruikte verandermanagement modellen, wat dan automatisch onder een gedragsverandering model. ADKAR is een acroniem voor:

Prosci ADKAR model voor verandermanagement

Het model kent een aantal voordelen, zo zorgt het voor een algemene taal om verandering te bespreken en te beschrijven. Het biedt een helder raamwerk dat focust op individuele verandering en helpt om doelen te stellen. Het heeft wel wat weg van het bekende AIDA-model (attentie, interesse, verlangen en actie). Jeff Hiat schreef er een boek over genaamd ADKAR.

Wil jij aan de slag met verandering in je organisatie?

Download dan gratis de veranderchecklist voor praktische tips op team en organisatieniveau. Vond je dit een nuttig overzicht? Wil je hem dan met je netwerk of collega’s delen via de mail, LinkedIn of een ander social medium? Want hoe meer mensen het weten, hoe beter we samen gedrag veranderen.

Download veranderchecklist goudenananas

Over de auteur

Sayna de Voogd adviseert organisaties bij gedragsverandering.