Zwerfafval verminderen. De casus gemeente ‘s-Hertogenbosch

Hoe zorg je dat mensen die tijdens (lunch)wandeling hun afval bij zich houden in plaats van op de grond gooien? Waarschuwing deze interventie bestaat uit meer dan nudging of enkel informeren.

gedragsverandering zwerfafval goudenananas.nl

De zwerfafval interventie in verhaalvorm

Fatima en Jan werken op het bedrijventerrein Maaspoort dat grenst aan een groene woonwijk. Tijdens hun lunchpauze gaan ze lekker wandelen. Fatima eet haar meegebrachte boterhammen op en Jan wil zijn lunch kopen bij de supermarkt. Ze lopen op het stukje tussen een hofje en het plein waar de supermarkt is gevestigd, uitkijkend op een grote vijver. Voor ze het plein oplopen zien ze een bord met informatie over de dieren die in het wild wonen (attitude verbetering ten opzichte van single use producten).

Jan haalt een broodje en drankje bij de supermarkt en ze lopen terug via het pad tussen het plein en het hofje. Daar zien ze een ander bord met Foppe een jonge buurtbewoner die hen om hun hulp vraagt. Naast dit bord staat er een vuilnisbak die ervoor heen niet stond. Fatima gooit haar (papieren ;-)) broodzakje erin. Jan is nog niet klaar, maar houdt zijn afval bij zich tot hij weer terug is op kantoor. Op weg naar het kantoor zien ze medewerkers van de gemeente schoonmaken (descriptieve norm).

De aanleiding van de interventie tegen zwerfafval

Het bedrijventerrein ligt naast een groene woonwijk. Waar veel dieren leven, zoals hazen, konijnen, watervogels. Maar ook reeën, vossen en zelfs de wolf is hier in de straten gespot.

Op het plein is een supermarkt gevestigd. Maar ook een snackbar, een shoarmazaak en er staat een paar keer week een kebapkraam en op vrijdag een viskraam.

Tussen het bedrijventerrein en het plein in kwestie is een hofje met veel zwerfafval met single use producten (flesjes, blikjes, plastic verpakkingen etc.).

Dit noemen we een snoeproute. Een route waar veel mensen langslopen en hun afval op de grond deponeren. Op deze route ontbreekt het in de architectuur aan afvalbakken, wat eenvoudig is op te lossen met een nudge; meer afvalbakken. Maar er lijkt meer nodig.  Daarnaast gaf de gemeente ook aan liever niet extra bakken te plaatsen. 

De aanpak

Hoe komen we tot deze gedragsinterventie tegen zwerfafval? Er is gebruik gemaakt van het Behavioral Change Model

Kortom, uitstekend begrip van de doelgroepen was cruciaal. Wil jij dit ook kunnen? Dan is de workshop doelgroep bepaling iets voor jou.

Het ontwerp is aangeboden bij de gemeente, dit deden we kosteloos  i.v.m. impact op de lokale natuur. 

Willen jullie ook aan de slag met gedragsverandering in de openbare ruimte? Neem dan contact op, met de Gouden Ananas. Want we helpen je graag verder.