Even over de Gouden Ananas.

Hier lees je waar die gekke naam vandaan komt

Allereerst, wat leuk dat je een kijkje neemt om wat meer over de Gouden Ananas te weten te komen. We beginnen met een korte terugblik op de afgelopen 10 jaar.

gouden ananas

In 2014 richtte ik, Sayna de Voogd, het adviesbureau (toen nog) voor zzp’ers op. Al snel kwam ik tot de conclusie dat mijn kracht licht in het samenwerken met teams van klanten. Om die te helpen de ambities, welke dat dan ook mogen zijn (okay ze moeten wel integer en duurzaam zijn) te relealiseren.


De gouden drijfveer

Door de jarenheen heb ik in diverse constructies gewerkt, met een flexibele schil van partners met aanvullende skills. Ik heb diverse medewerkers en stagiaires in dienst gehad en nu werk ik weer met een flexibele schil.

Waarom? Het geeft mij de ruimte om invulling te geven aan een, voor mij belangrijke, drijveer, namelijk vrijheid. Die benut ik natuurlijk ook door te werken wanneer ik creatief en productief ben. Of op mijn kantoor, ergens in een koffietentje Nederland en soms in het buitenland. Maar eigenlijk staat vrijheid voor vanaf dag één voor organisaties helpen daar waar ik van toegevoegde waarde kan zijn. Of dit nu als gastdocent op de Hogeschool Utrecht, als coach van sociale ondernemers of als adviseur van directies van grote en middelgrote organisaties of overheden is. Deze manier van werken geeft mij de vrijheid om op hulpvragen van potentiële klanten ja én nee te zeggen.

Om op vragen zoals “We willen versnellen door een experiment van a-z te realiseren, heb je daar ervaring mee?”. Eerlijk te antwoorden dat ik het nog nooit in die context heb gedaan, maar er een succes van ga maken en dat dan ook doe. Ook biedt het mij de vrijheid me in veel onderwerpen te verdiepen op academisch en praktisch niveau. En die kennis ook direct toe te passen bij klanten en daar genieten en profiteren zowel mijn klanten als ik van.

Nu weet je al best een en ander over mij. Wat mij dan weer nieuwsgierig maakt naar wie jij bent, wat je voor werk doet en wat jou in je werkt drijft. Het lijkt me interessant daar over in gesprek te gaan tijdens een Teams-call. Lijkt je dat wat? Stuur me een mail met wat informatie en twee momenten (overdag) komende week die jou goed uitkomen.

Wil je dat niet, maar wel weten waar die naam vandaan komt? Lees dan vooral verder.


Hoe de gouden sjoefff-formule je helpt versnellen

Hoe ik op de naam Gouden Ananas kwam, vertel ik je zo. Eerst deel ik graag de Gouden sjoefff-formule (jahaa), die helpt bij het versnellen van je organisatie en cruciale projecten. En het schets ook een mooi plaatje in hoe de Gouden Ananas werkt.

werkwijze adviesbureau gouden ananas sjoefff

De Gouden Ananas helpt je organisatie onder andere met deze diensten verder

De Gouden Ananas brengt kennis en ervaring uit innovatie, gedrag en marketing samen om organisaties die positieve impact op de samenleving hebben te transformeren. Denk aan overheden (Provinicie Overijssel en het Ministerie van Binnelandse Zaken), non-profits (OESO), maar ook commerciële organisaties die impact willen maken bijvoorbeeld door bij te dragen aan de technologische revolutie. De Gouden Ananas helpt ze hun ambities sneller te realisren. Hoe? Nou, onder andere met onderstaande diensten.

innovatiebureau
marketingbureau
gedragsveranderingsbureau

Okay en die gekke, grappige naam dan?

Deze vraag krijg ik vaker (zoals je misschien wel had gedacht). Ik vraag mensen altijd of ze een eerlijk of gemaakt antwoord willen. Ik geef je het eerlijke antwoord. Toen ik begon had ik mijn onderneming Sayns (gaap!) genoemd en daar was ik al vrij snel klaar mee. Daarnaast kostte het in gesprekken vaak veel tijd om de aannames die over marketingstrategie bestaan op een positieve manier te doorbreken, je kent het wel ‘een beetje advereren, een rebranding van de huisstijl, een nieuwe site live’ en we zijn er. Daarom voerde ik al snel de term ‘ananasmarketing’ in. Dat deed ik met zoveel overtuiging dat mij meer dan eens werd gevraagd “Heb ik een trend op Marketingfacts gemist?”.

Nee, hoor, maar wat het wel deed was zorgen dat mensen nieuwsgierig werden na wat ik dan wel deed en hoe ik ze kon helpen. Samen met dit inzicht en de wens om van die saaie naam (Sayns) af te komen faciliteerde ik een brainstorm. Ja, ik had goed uitgepakt, ik was ontspannen, had gekleurde Post-it’s en stiften een goede ruimte en rust. Wel was ik vergeten andere mensen te vragen mee te doen (rookie mistake). Voor mijn brein maakte dat niets uit, want binnen een paar minuten was ik alweer klaar.

Drie keer raden wat er op mijn Post-it stond? Ja, Gouden Ananas en ik vond de naam te gek. Het valt (nog steeds) op. Bevat een vleugje humor, wat past bij mijn manier van zaken doen (leuk samenwerken, zorgt voor goede inhoudelijke gesprekken, plezier en versnelling). Maar ook voldoende ondscheidend in de wereld van zakelijke adviesbureaus, waar (helaas) vooral blauwe huisstijlen en serieuze namen de in de meerderheid zijn. Het roept vragen op en wakkert de nieuwsgierigheid aan. Kortom, ik vond niet het gouden ei, maar de Gouden Ananas! Binnen 1 week voerde ik de rebranding door.

Een complexe vrucht om te pellen

Nou dat is dus de betekenis van de naam voor mij, een fijne anecdote, waar mijn creatieve vermogen vanaf spat. Maar klanten hebben er meer dan eens een eigen invulling aangegeven. Zo zei de directeur van een financiële dienstverlener me ooit, “Ik snap de naam nu we klaar zijn met het traject. Jij pelt in je advieswerk de organisatie en haar markten in al haar complexiteit af en komt tot de kern en bouwt vanaf daar aan je advies”. Of “De ananas staat symbool voor gastvrijheid en jij bent de host op een reis naar de realisatie van onze ambities.”, zei een andere directeur van een ICT-bedrijf me eens.

In de basis staat de ‘ananas’ vooral voor versnellen en een fijne en leuke manier van samenwerken. Doen wat er nodig is, samen hard werken en ook zakelijke vrienden kunnen zijn. Zoals een klant me hele mooie feedback gaf: “Je bent vlijmscherp, maar onderbouwt je advies altijd, waardoor ik veel van je leer en ik vind het mede daarom prettig samenwerken.” Dus de ananas en ook ik staan ook voor onderbouwt advies, snel denken en schakelen en daardoor helpt een samenwerking jullie te versnellen (punt).


Over Sayna

Sayna de Voogd richtte op 1 april 2014 – dit is geen grap – de Gouden Ananas op. In 2011 behaalde ze haar diploma International Communication Studies (Arnhem Business School), sindsdien heeft ze diverse cursussen gevolgd die relevant zijn in het werk dat ze doet. Ze heeft certificaten als Gedragsverandering (Behavioral Change Group), Scrum Master (Agile Scrum Group & Scrum.org), Design Thinking (Beeckenstijn Business School), Growth Hacking (Growth Tribe Academy) en momenteel volgt ze de master Managementwetenschappen (Open Universiteit).

Na 2 jaar in loondienst te hebben gewerkt, startte ze dus op die bewuste 1 april in 2014 met spaargeld op de bank en veel creativiteit. Ze is door de jaren regelmatig gevraagd als gastspreker op topics als ondernemerschap, organisatieidentiteit, innovatie en meer. Zo sprak ze onder andere bij diverse business clubs, expertsessies, bij de KVK en heeft ze gastcolleges verzorgd bij onder andere de Hogeschool Utrecht en MBO Utrecht

De afgelopen jaren publiceerde ze diverse publicaties over innovatie in het mkb, 4 Gouden C’s voor succesvolle communicatie en recent 51(!) Powertips voor directeuren die explosief succes willen.

Ook is ze bedenker van de serious game het Doelgroepen-spel, waarbij op een leuke, maar serieuze manier een zoektocht wordt gemaakt met (management)teams om doelgroepen te bepalen.

Door de jaren heen werkte ze met medewerkers in dienst en een flexibele schil van experts. Altijd met het oog op hoe klanten het beste van dienst te zijn.

In de afgelopen 10 jaar werkte de Gouden Ananas voor overheidsinstellingen, non-profitorganisaties en commerciële dienstverleners. Zij werden geholpen met uiteenlopende en uitdagende vraagstukken rondom groei, verandering en innovatie.

De Gouden aanpak is altijd op maat gemaakt, maar met een goed gevulde gestandaardiseerde toolbox. Met daarin tools ontworpen op basis van praktijk- en wetenschappelijke inzichten.

b2b marketingbureau utrecht De Gouden Ananas

Genoeg over mijn reis, ik ben benieuwd wat jou hier vandaag brengt. Wie ben je? Wat voor werk doe je? En waar liggen de ambities? En belangrijker nog wat ligt er in de weg? Zullen we daar eens over sparren tijdens een Teams-call? Stuur me een mailtje met een (klein) beetje informatie over wie je bent en twee momenten dat je de komende week beschikbaar bent. Tot snel!

Voor wie ging de Gouden Ananas al aan de slag?

klanten goudenananas

De Gouden Ananas verscheen ook in diverse media

goudenananas in de media

Vrijblijvend kennismaken?

Neem dan contact op of stuur een WhatsApp-bericht.