GTS-online uit Veenendaal kampte met een aantal uitdagingen:
- Veel concurrentie in de directe omgeving (ICT-Valley Veenendaal).
- Te bescheiden over de gerealiseerde resultaten bij zowel grote als kleine klanten.
- Het was moeilijk om nieuwe klanten te bereiken en binden
Hoe wij GTS-Online hielpen in slechts 4 weken (en toch samen met de stakeholders!) een identiteitsbepaling, de bedrijfsdoelstellingen en de marketingstrategie. Het bedrijf pakte op basis van de strategie zelf de implementatie op. Salesmanager Matthias vertelt in de video over onze samenwerking:
Enkele van de resultaten:
- Binnen 4 weken (conform planning) een strategie
- Stakeholders betrokken bij strategievorming
Wat vind de salesmanager van de samenwerking? Dat vertelt hij je graag zelf:
Johan, aandeelhouder en ICT-strateeg over de samenwerking
“Al langere tijd zijn we aan het zoeken naar hoe we onze Online Werkplek oplossing in de markt kunnen zetten. Onze Online Werkplek is namelijk niet als ieder ander product, maar welke marketingtools zetten we in om de promotie te doen en hoe zorgen we voor conversie? Allemaal vragen die onze pet te boven gingen, vooral om hier structuur aan te geven. Na een aftrap hebben we een aantal gezellige maar bovenal nuttige meetings gehad. De Gouden Ananas gaf structuur aan deze gesprekken, stelde vragen vanuit diverse invalshoeken en gaf ons inzichten die niet uit ons zelf waren gekomen. Tijdens iedere samenkomst werden de notitieboekjes vol gekliederd en een paar dagen later volgde een keurig overzicht van wat we hadden besproken.
Goed gestructureerd en dan werd meteen duidelijk waar ze naar toe wilden met hun vragen en methoden. De manier van werken is ons goed bevallen. Zoals al eerder aangegeven gebruiken de ananasmarketeers veel verschillende manieren om de informatie boven tafel te krijgen. Van “ouderwetse” interviews en het plakken van geeltjes tot serious gaming in de vorm van de unieke strategieworkshop voor doelgroep bepaling. Heel divers en daardoor ook voor mensen met een kortere spanningsboog heel goed uit te houden. Maar het belangrijkste was dat steeds weer naar voren kwam dat we teveel vanuit ons zelf aan het denken waren en te weinig focusten op welk problemen van onze suspects en prospects kunnen oplossen met onze kennis en producten.
Wat de samenwerking ons heeft opgeleverd? Een hele duidelijke marketingtrechter, goed onderbouwd met een mooi document. En daaruit voorkomend een heleboel concrete actiepunten waar we op dit moment nog mee bezig zijn. Ook een geheel nieuwe manier van denken (vanuit de klant i.p.v. te starten met onze eigen oplossingen) is er flink ingestampt.” – aldus directeur Johan.
Verder:
- Na de strategiesessies en de oplevering van de strategie ging GTS-online zelf aan de slag.
- De strategie zette een en andere intern in beweging, waardoor ze extern meer succesvol zijn.
We gaven een tegendraads advies, waardoor GTS-Online écht anders handelt dan andere ICT-bedrijven in de regio. En dat is best cool!
Andere bedrijven die marketingbedrijf de Gouden Ananas bij hun groeiambities hielp, zijn onder andere Conspect. IdeaRealization legende Pridea zij kozen voor marketing uitbesteden. Een strategische herpositionering van de dienst hypotheekadvies resulteerde in het drievoudig behalen van de doelstelling, in de eerste twee maanden. Ook delen we graag kennis, zo gaf Sayna als gastdocent les in de minor van de Hogeschool Utrecht. Maar ook aan starters tijdens de starterdag van de KVK. En aan de ondernemers academy in Utrecht.