Hoe verschilt een marketing mix B2B met die van B2C?
Vaak maken mensen een verschil tussen B2B en B2C. De Gouden Ananas heeft door de jaren heen klanten actief in zowel B2B als B2C geholpen met hun marketingstrategie. Het grote verschil zit hem vaak meer in het al dan niet bestaan van een marketingstrategie bij B2C en het nog op überhaupt moeten maken van een b2b marketingstrategie.
Natuurlijk zijn er in de zakelijke wereld met grotere aankopen langere verkooptrajecten waar marketing diverse rollen in kan pakken. En aan de andere kant is in de e-commerce de aankoop-route afhankelijk van het product of de dienst ook zeer geschikt voor de inzet van marketing. Eigenlijk zit het hem meer in hoeverre zie je kansen. Zo hoor ik (Sayna van de Gouden Ananas) vaker B2B bedrijven over de onmogelijkheden voor hun bedrijf dan dat ik dit bij B2C bedrijven hoor. Uiteindelijk blijkt marketing in de praktijk altijd toegevoegde waarde te kunnen bieden, als je het met een goede focus en actie aanpakt.
In de praktijk zie ik dat bedrijven vaak praten over ‘ja iedereen is onze klant’, ‘een bedrijf met 100 of meer medewerkers’ of ‘bedrijven in sector x’. Ik reageer dan vaak met “Gaan jullie dan voor het pand staan en vragen jullie om een dienst te kopen?”. Zo werkt het natuurlijk niet. Uiteindelijk kopen mensen bij bedrijven en in de B2B wereld nog meer dan in de B2C wereld van mensen.