Marketing trends 2023 (infographic)

Marketing trends 2023 (infographic)

Zoals elk jaar zijn er aardig wat marketing trends, maar welke zijn nu het belangrijkste? Wij categoriseren ze als belangrijk, omdat ze hét verschil gaan maken óf omdat het laaghangend fruit is:

Meer weten over de marketing trends van 2023? Klik op de trends of scroll naar beneden. 
marketing trends 2023 goudenananas.nl

Marketing trends 2023 #1: De klant en de stakeholders

Helaas kom ik ze in de praktijk nog tegen. Organisaties die denken dat de klant zich laat grijpen in macrodata, macroproductontwikkeling, macro-klantbenadering (campagnes) en macro-klachtafhandelingen. Organisaties die in datagedreven werken de klant verliezen. Begrijp me niet verkeerd ik geloof in datagedreven werken, maar ook in de menselijke maat. Je ziet het telkens weer terug als trend: de customer journey (deze is niet lineair, hij is messy). Professionals die bij een organisatie werken, maar nog nooit met een klant hebben gesproken, omdat ze enkel op de data varen. Een gemiste kans, ga co-creëren (ook zo een hippe term), ga klanten observeren, met ze in gesprek, luister mee met klantenservice-gesprekken (zo waardevol) en ga zo maar door. Dit is het moment om het anders te doen dan altijd. Dat klanten en stakeholders (lees interne en externe stakeholders), niets ontgaat, is geen nieuws meer. Bij grote merken volgen schandalen en interene ‘verbeterprocessen’ elkaar razend snel op. Beloftes over beterschap en goede intenties betekenen helaas niet altijd dat wat werd beloofd. Zoals ze het mooi bij Beeckenstijn zeiden: ga pielen, maak het verschil. Macro is waardevol voor de richting voor ideeën, maar micro is het individu, de klant, de medewerker, de stakeholder. Interesseer je in hen en je merk gaat vooruit.
marketing trends 2023

Marketing trend 2023 #2: Echte verantwoordelijkheid nemen

Huh is dit een trend? Jazeker, zelfs bij de uitreiking van de Effies stonden klimaatactivisten op de stoep. Iedereen mag natuurlijk voor zichzelf een afweging maken, maar de Gouden Ananas heeft al sinds de start een lijst van sectoren waar ze niet voor werkt. Gewoon omdat organisaties in die sectoren helpen groeien of consolideren, zorgt voor de afname van de leefbaarheid van mens, dier en/of natuur. 

Dus stel als leiderschap van de organisatie eens de vraag “wat kan groei nog meer betekenen dan alleen meer verkoop, meer omzet, meer winst?” . Zou het antwoord kunnen liggen in een stap vooruit in het volwassenheidsmodel van jullie keten? Of in het duurzamer maken van jullie producten, zodat ze langer meegaan en minder impact op het milieu hebben? 

Het voordeel bij het maken van keuzes is dat jullie merk bij een steeds groter publiek aantrekkelijker wordt om voor te werken en om klant bij te zijn. Wil je hier eens over sparren? Neem dan contact op. 

2023 Marketing trends #3: Je merk en de impact op het werkgeverschap

Om maar even door te pakken op de impact die je vanuit product- en dienstcategorieën, ketens, investeringen en ander handelen heeft op je werkgeversmeerk.

Greenwashing is doorzichtig en hier wordt doorheen geprikt. Talent wil al jaren lang niet graag werken voor merken die niets of weinig goeds toevoegen aan de wereld. Of erger nog deze slechter achterlaten voor financieel gewin. Goed doen loont dus ook in deze krappe arbeidsmarkt.

Het mooie is dat je met zaken als bestaanszekerheid (er is nog een leefbare wereld voor mijn kinderen), ik voeg waarde toe en ik ben vrij om dit te doen door te doen wat ik goed kan (autonomie), mensen aanspreekt op hun systeem 1 en 2 denken.

Tip, stel de volgende vraag aan jouw team: hoe past dit in jullie marketingstrategie daarin?

b2b marketing trends 2023 data

2023 Marketing trends #4: Data & tech

Zoals altijd gaat er bij de selectie van marketingtrends in 2023 ook aandacht uit naar de ontwikkelingen op het gebied van data en tech.

Allereerst loopt de non-tech marketeer steeds meer risico, om overbodig te worden.

Moeten marketeers IT-ers worden? Nee, maar marketeers moet wel snappen waar ze het over hebben. Over tooling kunnen adviseren (denk aan marketing- en sales SAAS tooling en hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Ook staat de komst van GA4, Google Analytics zoals we dat de afgelopen jaren kennen, verdwijnt namelijk halverwege 2023 van het podium. Er komt een meer kwalitatief gedreven data platform voor terug (fijn!). Check dus bij je team of ze GA4 al hebben geïnstalleerd, want dit zorgt voor een zo compleet mogelijk beeld van 2023. Wat dan weer handige data oplevert voor toekomstige strategieën.

En de laatste trend: Influencer marketing en social selling

Voor iedereen die zelf social media heeft valt het vast o. Influencers zijn al een paar jaar bezig met het verzamelen van first party data (denk aan e-mailadressen). Zodat zij net als wij bedrijven jaren geleden als snapten, niet afhankelijk hoeven te zijn van de grillen van een social platform.

Ook zien we ontwikkelingen als het gaat om social selling van eigen producten en diensten. Dit heeft ook impact op hun samenwerking met merken. Net als altijd is het ook van belang om te zorgen dat samenwerkingen met influencers geen eenmalige acties zijn. Zorg voor wederzijds commitment en zie het als meer dan een transactionele en bereik uitwisseling. 

Over de auteur

Mijn naam is Sayna de Voogd marketing- en gedragsstrateeg bij de Gouden Ananas en happy to help bij vraagstukken op het gebied van duurzame groei bij organisaties. Wil je graag een tip, compliment of aanvullende vraag delen? Of digitaal kennismaken? Stuur me een Whatsapp-bericht of  neem contact op

Verfrissende groet,
b2b marketingbureau utrecht De Gouden Ananas

Fotocredits:

Man die in spiegel kijkt foto door Fares Hamouche op Unsplash.

 

Deel deze post

Gerelateerde posts