Het waarom, de kansen, de trends en de tools voor B2B bedrijven
Marketing Automation is hot. Het helpt bedrijven om een meer gepersonaliseerde invulling te geven aan de customer journey die een lead doorloopt. Deze journey doorloopt een lead voor, tijdens of na het klant zijn. Marketing Automation biedt de technische tools om dit goed in te vullen, maar vraagt ook een en ander qua discipline en flows uitwerken.
Genoeg kansen dus ook voor het B2B online marketing. Daarom delen we vandaag graag wat tips met je.
Wat is marketing automation?
Je hebt vast en zeker een keer te maken gehad met marketing automation. Denk aan het mailtje dat je ontving, omdat er in die ene webshop nog een product in de winkelmand zat. Of de keer dat je een whitepaper downloadde deze direct toegezonden kreeg en wellicht nog 1 of meerdere mails ontving. Ondanks dat in de B2B wereld vooral wordt ingezet op mail automation, kun je met de juiste tools ook Whatsapp, SMS en social Media Messenging inzetten voor marketing automation.
Wil je een keer sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact op.
Wat is marketing automation? Definities:
Waarom is automation een goed idee voor je marketing aanpak?
Marketing automation werkt op veel manieren in je voordeel:
- Tijdsbesparing: door marketing uitingen automatiseren en sneller optimaliseren
- De content sluit beter aan op de fase waar een lead in zit. Door uitingen te personaliseren op basis van de getoonde interesse of desinteresse van de marketinglead op een bepaald moment.
- Het verzamelen en opwarmen van marketingleads ten behoeve van (online/offline) sales .
- Het meetbaar maken van de marketinginspanning en bepalen hoe succesvol marketing uiteindelijk is voor de organisatie (hoeveel leads worden uiteindelijk klant?).
- Leren van de marketingleads om nog betere marketinguitingen te maken. Maar ook zeker input voor nieuwe proposities en producten/diensten. Dat doe je op basis van behoeften en gedrag van de leads in plaats van aannames.
Nu horen we je denken… Wat zijn de trends in B2B marketing automation?
Betere afstemming sales en marketing.
Het zorgt voor een betere afstemming tussen marketing en sales en dat is heel belangrijk. Want bij ongeveer elke organisatie waar de Gouden Ananas sinds 2014 haar ding doet, zien we een groot hiaat tussen sales en marketing. Of marketing nu al dan niet is opgezet. Zorgelijk, want deze twee moeten juist samenwerken om het beste te resultaat te behalen voor klant en organisatie. Dit is ook precies de reden waarom wij in onze adviestrajecten de samenwerking tussen sales en marketing voorop hebben staan.
Personalisatie
Uiteraard zorgt de inzet van automation al snel voor meer personalisatie in de marketing. Wat goed is , want zoveel organisaties eisen de aandacht van jouw potentiële klant op. Je kunt hiermee content aanbieden daar en wanneer het past bij de lead.
Mobile first
Net als met alle websites geldt ook voor marketing automation dat alles mobile first moet worden bedacht. Dat geldt dan natuurlijk ook voor de items waar je naartoe verwijst: de website, whitepapers enzovoorts.
Kansen van B2B Online Marketing Automation
In onze ervaring is marketing automation een goede om in te zetten bij een B2B online leadgeneratie aanpak. Hierbij zetten wij het vaak in om marketingleads interessanter te maken voor de salesafdeling. Afhankelijk van hoe succesvol het leadgeneratie plan én executie werken kan dit een bedrijf veel opleveren.
Ja, ook jullie MKB-bedrijf! Want laten we eerlijk zijn, wie shopt er tegenwoordig niet online? Wat je privé gewend bent, wil je als professional graag ook zakelijk ervaren. Misschien niet 100% op dezelfde manier, maar wel degelijk met hetzelfde gemak. Wil je de online leadgeneratie uitbesteden? De Gouden Ananas helpt je graag, neem contact op.
De flows ontwerpen
Nadat een lead is geworven doordat ze om wat voor reden dan ook contactgevens achterlieten. Kan marketing automation op basis van gedrag op de website (moet voldoen aan AVG-wetgeving), bij de klantenservice en op basis van toegestuurde content zorgen dat een marketinglead sneller en succesvoller overgaat naar een saleslead. Hiervoor is het wel van belang een goede flow te bedenken en te onthouden dat deze eerste stap slechts een hypothese is. Kortom een aanname die continu moet worden gecheckt en verbeterd.
Beredeneer vanuit een customer journey, marketing automation flow, contentflow of hoe je het dan ook wilt noemen. Maar vooral vanuit de behoefte van de individuele marketinglead, dus voor wie je de flow maakt. En verlies uiteraard het doel dat je als organisatie hebt niet uit het oog (conversie naar saleslead, verdere kwalifiicatie van een lead, enzovoorts).
Welke marketing automation tools zijn geschikt voor mkb?
Geschikte tools om marketing automation in te richten zijn onder andere Active Campaign waar wij zelf graag mee werken. Maar ook HubSpot, Get Response of gelijksoortige Nederlandse oplossingen zijn prima applicaties. Elke tool heeft zijn voor- en nadelen, dus inventariseer vooraf goed wat je wilt inzetten en kies je tool op basis van die wensen en eisen. Denk aan integratiemogelijkheden met het CRM en andere marketingtools.
Marketing automation inrichten
Heb je hulp nodig bij de marketing automation strategie, -contentproductie en/of -inrichting? Neem dan contact met ons op, want wij doen dit a sinds 2014 voor onze klanten.
Dit mag je verwachten van de Gouden Ananas:
1. Ervaren, kundig en sociaal 2. Optimistisch en creatief in wat wél kan 3. Altijd samen met het leiderschap én de mensen die het (blijvend) moeten doen 4. Klantgerichtheid staat centraal (naar jullie en jullie klant) 5. Snel komen tot haalbare stappen 6. Flexibel, digital en doelgericht
Dit artikel is tot standgekomen op basis van onze ervaring door de jaren heen én deze twee pareltjes:
- Toolbox.com: Marketing Automation Trends That Will Dominate The Industry in 2021.
- KoMarketing.com: B2B Marketing Automation Trends for B2B Marketing Strategy.